Základní pedagogické pojmy a jejich vztahy č. 4
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
výuka = vyučování + učení
Učení = činnost vychovávaných
-vlastní pouze člověku (školní podmínky- návyky, dovednosti)
- pod vedením učitele, žáka ve vyuce, nebo v rámci sebevýchovy, sebevzdělávání
-dochází k neustálému dialogu- mezi žákem (učící) a tím předmětem (co se má naučit)
je: Základní formativní a regulační proces
Průběh a výsledky učení ovlivňuje mnoho vnitřních a vnějších činitelů učení.
Vnitřní činitelé učení
-tělesný a psychický stav,
-stupeň intelektuálního vývoje
-rozvoje schopností,
-úroveň dosavadního poznání,
-charakterově volní vlastnosti,
-typové zvláštnosti,
-záměr naučit se, motivace a vztah k obsahu učení, aktivita člověka
Vnější činitelé učení
-mikroklima prostředí, ve kterém se učení uskutečňuje,
-denní režim učícího se,
-organizace činnosti,
-délka učení a vhodné zařazování přestávek,
-předcházející a následující aktivity,
-formy učení (individuální, skupinové),
-metody učení, učební obsah (jeho charakter, rozsah, časové rozložení)
ABY BYLO VZDĚLÁVÁNÍ BYLO KVALITNÍ, JE NUTNÉ DODRŽOVAT:
Neohroženost žáků- nepřítomnost stresu(nedokáže příjímat nové poznatky)
Smysluplný obsah-
Výběr metody učení- dát na výběr žákovi, jak se chce učit- jak se látku bude učit
Čas, prostředí, spoláprace, zpětná vazba pro žáka
Definujte pojmy vzdělávání, vzdělání, vyučování a učení.
-
Popište vlastnosti a funkce vzdělání.
Vyjmenujte vnitřní a vnější činitele učení, dokažte na příkladech jejich vliv na proces a výsledek učení.