Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Test - otázky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.73 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • na renesanci reaguje reformační a protireformační ped.

    • (B) Reformační + protireformační

      • reformační:

        • klade důraz na národní identitu, národní školství, zestátnění

        • Martin Luther, Filip Melanchton, Jan Blahoslav, J. A. Komenský

        • českobratrské školství v českých zemích: Jednota bratrská – učení Petra Chelčického

      • protireformační:

        • zakladatel Ignác z Loyoly – řádové jezuitské školy; řád byl pozván do Českých zemí r. 1556 Habsburky, založili jezuitskou kolej Klementinum v Praze

        • rekatolizace

    • (A) Filantropismus

      • zakladatel Johan Bernard Basedow

      • v německy mluvících zemích, 18. až 19. století

      • Kunínský zámek:

        • působila zde hraběnka Marie Walburga: sbírala zakázané knihy, shromažďovala je na svém zámku – propagovala výchovu, založila zde po vzoru Německa vzdělávací a výchovný ústav – filantropinum

        • tolerance, studovaly zde děti všech sociálních tříd: děti poddaných, sirotkové, děti měšťanů, úředníků, šlechticů, katolíci, evangelíci, Židé, Češi, Němci, chlapci i děvčata ve věku od 5 do 15 let, výuka byla přísná – začínala v pět hodin ráno a končila v 7 hodin večer (učilo se od pondělí do soboty všem předmětům)

        • výuka probíhala často v přírodě, byly podnikány výlety na Helfštýn, Lysou Horu

        • byla zde uplatňována pravidla dietetiky: zdravá výživa, otužování

    • (B) Jan Amos Komenský

      • Jan Amos Komenský

        • český pedagog, teolog, filosof, poslední biskup Jednoty bratrské

        • 3 etapy jeho tvorby, svět pojímá jako: divadlo, labyrint, dílo nápravy

        • zásady jeho vyučování: - názornost, aktivnost, trvalost, vyučování v mateřském jazyce

        • cíle vzdělávání: vzdělání, mravnost, zbožnost a poznat sebe a svět

        • díla: Všeobecná porada o nápravě věcí lidských, Didaktika Magna (Velká didaktika), Informatorium školy mateřské, Svět v obrazech, Kšaft umírající matky, Brána jazyků otevřena

    • (A) 4 pedagogické směry novověkého myšlení

      • pragmatická ped.

        • John Devey

        • pragmatismus – užitečnost, praktičnost

      • existencionalistická ped.

        • Sartre, Exupéry, Heidegger – zakladatel fenomenologie, Jaspers

      • nacistická ped.

        • proti demokracii, výchova jen pro árijce

        • Hitler, Mussolini, Goebbels, Hess

      • reformní ped.

        • 90. léta 19. stol., rozmach 20. a 30. léta 20. stol.

        • hnutí nové výchovy, alternativní školy

        • Václav Příhoda, Rudolf Steiner, Maria Montessori

    • (B) Moderní výchova (reformní pedagogika)

      • počátek 90. let 19. století, Ellen Keyová – dílo Století dítěte

      • hnutí nové výchovy získalo celosvětový charakter

      • kritizovalo tradiční školu, navazuje na Rousseaua (přirozená výchova)

    • (A) Co je to vzdělávání a učení

      • učení – proces získávání a předávání zkušeností, návyků, dovedností, znalostí

      • vzdělávání – dlouhodobý, cílevědomý, proces, který podporuje a napomáhá učení

    • (B) 5 znaků společných pro alternativní školství + školy a zakladatele

      1. pedocentrismus – aktivita je na žákovi

    Témata, do kterých materiál patří