Test - otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
na renesanci reaguje reformační a protireformační ped.
(B) Reformační + protireformační
reformační:
klade důraz na národní identitu, národní školství, zestátnění
Martin Luther, Filip Melanchton, Jan Blahoslav, J. A. Komenský
českobratrské školství v českých zemích: Jednota bratrská – učení Petra Chelčického
protireformační:
zakladatel Ignác z Loyoly – řádové jezuitské školy; řád byl pozván do Českých zemí r. 1556 Habsburky, založili jezuitskou kolej Klementinum v Praze
rekatolizace
(A) Filantropismus
zakladatel Johan Bernard Basedow
v německy mluvících zemích, 18. až 19. století
Kunínský zámek:
působila zde hraběnka Marie Walburga: sbírala zakázané knihy, shromažďovala je na svém zámku – propagovala výchovu, založila zde po vzoru Německa vzdělávací a výchovný ústav – filantropinum
tolerance, studovaly zde děti všech sociálních tříd: děti poddaných, sirotkové, děti měšťanů, úředníků, šlechticů, katolíci, evangelíci, Židé, Češi, Němci, chlapci i děvčata ve věku od 5 do 15 let, výuka byla přísná – začínala v pět hodin ráno a končila v 7 hodin večer (učilo se od pondělí do soboty všem předmětům)
výuka probíhala často v přírodě, byly podnikány výlety na Helfštýn, Lysou Horu
byla zde uplatňována pravidla dietetiky: zdravá výživa, otužování
(B) Jan Amos Komenský
Jan Amos Komenský
český pedagog, teolog, filosof, poslední biskup Jednoty bratrské
3 etapy jeho tvorby, svět pojímá jako: divadlo, labyrint, dílo nápravy
zásady jeho vyučování: - názornost, aktivnost, trvalost, vyučování v mateřském jazyce
cíle vzdělávání: vzdělání, mravnost, zbožnost a poznat sebe a svět
díla: Všeobecná porada o nápravě věcí lidských, Didaktika Magna (Velká didaktika), Informatorium školy mateřské, Svět v obrazech, Kšaft umírající matky, Brána jazyků otevřena
(A) 4 pedagogické směry novověkého myšlení
pragmatická ped.
John Devey
pragmatismus – užitečnost, praktičnost
existencionalistická ped.
Sartre, Exupéry, Heidegger – zakladatel fenomenologie, Jaspers
nacistická ped.
proti demokracii, výchova jen pro árijce
Hitler, Mussolini, Goebbels, Hess
reformní ped.
90. léta 19. stol., rozmach 20. a 30. léta 20. stol.
hnutí nové výchovy, alternativní školy
Václav Příhoda, Rudolf Steiner, Maria Montessori
(B) Moderní výchova (reformní pedagogika)
počátek 90. let 19. století, Ellen Keyová – dílo Století dítěte
hnutí nové výchovy získalo celosvětový charakter
kritizovalo tradiční školu, navazuje na Rousseaua (přirozená výchova)
(A) Co je to vzdělávání a učení
učení – proces získávání a předávání zkušeností, návyků, dovedností, znalostí
vzdělávání – dlouhodobý, cílevědomý, proces, který podporuje a napomáhá učení
(B) 5 znaků společných pro alternativní školství + školy a zakladatele
pedocentrismus – aktivita je na žákovi