Test - otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
KPG/OPZ1Q – TEST
Co je to pedagogika?
-
věda o výchově
-
zabývá se výchovným procesem jako jedním z nejdůležitějších spol. jevů
-
Co je předmětem?
výchova – specificky lidská činnost, chápána jako záměrné, cílevědomé působení, projevující se všestranným formováním osobnosti a má adaptační (přizpůsobení), anticipační (do budoucna) a permanentní charakter (trvalý)
Kdo založil pedagogika, ve kterém století vznikla?
pedagogika jako samostatný vědní obor: Johann Fridrich Herbart, 19. století
dělení pedagogiky na 2 části: 1. pedagogická teorie a praxe, 2. dějiny o výchově: vedení, vyučování, vláda (mravní výchova)
J. F. Herbart – zakladatel herbartismu a pedagogiky jako vědy
*
Starověk
paradigma – úhel pohledu na výchovu a vzdělávání; v Řecku existovalo antické paradigma
v Řecku byl člověk pojímán jako ANIMAL RATIONALE (čl. rozumu), ZOON POLITIKON (čl. politický) – Aristoteles
pojetí výchovy – paideia – dosažení dospělosti klíčových dovedností, plnoprávnost občana polis, pouze pro 10 % občanů
cíl výchovy: kalokagathia – všestranný a harmonický rozvoj těla a duše
Sparta má vojenský charakter, ale Sparťani nejsou vojáci
výchova v Řecku – státní škol. systém
x Atény – výchova je soukromou záležitostí = vznik soukromých škol – Aristoteles je odsuzuje, protože výchova má být veřejným zájem školy
pedagogická pederastie (ST) – láska a náklonnost ke staršímu muži, intelektuální vztah mezi žákem a
učitelem
představitelé: Sokrates, Platón, Aristoteles
sofisté – učitelé moudrosti
Řím – kromě cíle výchovy je i virtus – mužnost, statnost; vzniká státní školský třístupňový sys. – 1. školy elementární, 2. vyšší, 3.rétorské
paida gogos (ST) – vzdělaný otrok, který vychovává Římana
představitelé: Caesar, Cicero, Marcus Fabius Quintilianus – publikace
didaktika = teorie o vzdělávání
Středověk
paradigma – židovsko-křesťanské paradigma – člověk pojímán jako imago dei – obraz boží
educatio = vyvedení člověka k Bohu, cíl výchovy = víra v Boha
reforma Karla Velikého v 8. století (panovník, prsní císař v Čechách) (ST) – reforma školského systému:
elementární školy (farní) – byly v každé malé obci
střední (katedrální) – ve všech větších městech
vysoké – ve všech velkých městech po celé Evropě
střední š. – sedmero svobodných umění – středověké kurikulum
část – trivium – rétorika, dialektika, gramatika
část – kvadrivium – astronomie, geometrie, aritmetika, muzika
Palácová škola v Cáchách – sídlo Karla Velikého, centrum biskupů
cechy – sdružení řemesel, vznik cechovních škol
(A) Renesance
umělecký sloh, historická epocha trvající od 14. do 17. století – návrat k antice, renesanční člověk je všestranný – Leonardo da Vinci
představitelé:
Jean Louis Vives
Erasmus Rotterdamský (Chvála bláznivosti)
Francois Rabelais (Gargantua a Pentagruel)
Francis Bacon (Utopie)
Thomas Campanella (Sluneční stát)