Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Test - otázky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.73 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

KPG/OPZ1Q – TEST

  • Co je to pedagogika?

    • věda o výchově

    • zabývá se výchovným procesem jako jedním z nejdůležitějších spol. jevů

  • Co je předmětem?

    • výchova – specificky lidská činnost, chápána jako záměrné, cílevědomé působení, projevující se všestranným formováním osobnosti a má adaptační (přizpůsobení), anticipační (do budoucna) a permanentní charakter (trvalý)

  • Kdo založil pedagogika, ve kterém století vznikla?

    • pedagogika jako samostatný vědní obor: Johann Fridrich Herbart, 19. století

    • dělení pedagogiky na 2 části: 1. pedagogická teorie a praxe, 2. dějiny o výchově: vedení, vyučování, vláda (mravní výchova)

    • J. F. Herbart – zakladatel herbartismu a pedagogiky jako vědy

*

  • Starověk

    • paradigma – úhel pohledu na výchovu a vzdělávání; v Řecku existovalo antické paradigma

    • v Řecku byl člověk pojímán jako ANIMAL RATIONALE (čl. rozumu), ZOON POLITIKON (čl. politický) – Aristoteles

    • pojetí výchovy – paideia – dosažení dospělosti klíčových dovedností, plnoprávnost občana polis, pouze pro 10 % občanů

    • cíl výchovy: kalokagathia – všestranný a harmonický rozvoj těla a duše

    • Sparta má vojenský charakter, ale Sparťani nejsou vojáci

    • výchova v Řecku – státní škol. systém

      • x Atény – výchova je soukromou záležitostí = vznik soukromých škol – Aristoteles je odsuzuje, protože výchova má být veřejným zájem školy

    • pedagogická pederastie (ST) – láska a náklonnost ke staršímu muži, intelektuální vztah mezi žákem a

    • učitelem

    • představitelé: Sokrates, Platón, Aristoteles

    • sofisté – učitelé moudrosti

    • Řím – kromě cíle výchovy je i virtus – mužnost, statnost; vzniká státní školský třístupňový sys. – 1. školy elementární, 2. vyšší, 3.rétorské

    • paida gogos (ST) – vzdělaný otrok, který vychovává Římana

    • představitelé: Caesar, Cicero, Marcus Fabius Quintilianus – publikace

    • didaktika = teorie o vzdělávání

  • Středověk

    • paradigma – židovsko-křesťanské paradigma – člověk pojímán jako imago dei – obraz boží

    • educatio = vyvedení člověka k Bohu, cíl výchovy = víra v Boha

    • reforma Karla Velikého v 8. století (panovník, prsní císař v Čechách) (ST) – reforma školského systému:

      • elementární školy (farní) – byly v každé malé obci

      • střední (katedrální) – ve všech větších městech

      • vysoké – ve všech velkých městech po celé Evropě

      • střední š. – sedmero svobodných umění – středověké kurikulum

        1. část – trivium – rétorika, dialektika, gramatika

        2. část – kvadrivium – astronomie, geometrie, aritmetika, muzika

    • Palácová škola v Cáchách – sídlo Karla Velikého, centrum biskupů

    • cechy – sdružení řemesel, vznik cechovních škol

  • (A) Renesance

    • umělecký sloh, historická epocha trvající od 14. do 17. století – návrat k antice, renesanční člověk je všestranný – Leonardo da Vinci

    • představitelé:

      • Jean Louis Vives

      • Erasmus Rotterdamský (Chvála bláznivosti)

      • Francois Rabelais (Gargantua a Pentagruel)

      • Francis Bacon (Utopie)

      • Thomas Campanella (Sluneční stát)

Témata, do kterých materiál patří