teorie a metodika - výstupy 1 až 5
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1 VÝCHOVA
Teorie: Výchova je proces, skrze který lidé formují osobnost druhých. Tento proces může mít
jak pozitivní, tak negativní dopad. A to i v závislosti na tom, jak je chování, hodnoty a postoje
předávány dál. Rodina hraje v dětství klíčovou roli v tomto procesu, stanovuje si vlastní
pravidla výchovy a ovlivňuje tak formování osobnosti dítěte. Později se děti dostávají do
prostředí školy, kde na ně působí pedagogové a ostatní pracovníci školy. Osobnost jednotlivce
se utváří podle interakcí s lidmi v jeho okolí a jejich snahy předávat mu určité hodnoty. Existuje
také možnost sebevýchovy, kdy jedinec aktivně ovlivňuje, které hodnoty si osvojí.
Moje dosavadní zkušenost: Moje zkušenost s výchovou na střední škole má své stinné
stránky. Záměrně vybírám střední školu, jelikož na mě působí, že se prosazuje primárně
výchova na základní škole, přitom je velmi důležité „správně vychovávat“ i na střední škole, i
když se tam z dětí “mění“ na dospělé. Považuji za zásadní se zaměřovat na výchovu na středních
školách, uvádím proto svoji zkušenost. Učitelé na mé střední škole se často zaměřovali
převážně na předávání učiva a plnění úkolů, ale zanedbávali osobnostní rozvoj žáků, chápu, že
to nebyl úkol odborného vzdělávání, ale z toho „lidského hlediska“ je to smutné. Navíc jsem
měla pocit, že studenti před maturitou byli často znevýhodňováni a někdy dokonce shazováni,
což mohlo vést k jejich demotivaci a snížení sebevědomí. Já a pár dalších studentů jsme tímto
„sítem“ - kdo se měl a neměl dostat až k maturitě prošli a opravdu nám to moc dobrého
k sebevědomí nepřineslo. Tohle mně jako správná pedagogická výchova, která by měla na
střední škole být, nepřišla vhodná, ba naopak.
Plány do budoucna: S ohledem na své dosavadní zkušenosti s výchovou na střední škole mám
v plánu změnit přístup ke vzdělávání a výchově, až půjdu učit na střední školu. Mým hlavním
cílem bude poskytnout studentům prostředí, ve kterém budou moci rozvíjet svou osobnost a
sebevědomí, nikoli se cítit znevýhodněni nebo shazováni, a to jen z toho důvodu, že jsou
pomalejší a déle jim trvá se naučit danou látku. Budu primárně rozvíjet studenty, kteří jsou
“méně šikovní“, podporovat je a naplňovat jejich studijní touhy. Podporovat je, a to jak ve
vyučování, tak ve všech dalších aspektech jejich života na škole. Mým cílem bude motivovat a
inspirovat své studenty k dosahování jejich potenciálu a pomáhat jim vybudovat si pevné
základy pro úspěšný a spokojený život po ukončení studií, jelikož mně tomu nebylo dopřáno…
2 VÝCHOVNÝ CÍL
Teorie: Je běžně uznáváno, že proces může být stejně důležitý jako konečný cíl, což platí i v
oblasti výchovy. Edukace by měla integrovat aspekty z různých oblastí – intelektuální,