Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




teorie a metodika - výstupy 1 až 5

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (139.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

1 VÝCHOVA

Teorie: Výchova je proces, skrze který lidé formují osobnost druhých. Tento proces může mít

jak pozitivní, tak negativní dopad. A to i v závislosti na tom, jak je chování, hodnoty a postoje

předávány dál. Rodina hraje v dětství klíčovou roli v tomto procesu, stanovuje si vlastní

pravidla výchovy a ovlivňuje tak formování osobnosti dítěte. Později se děti dostávají do

prostředí školy, kde na ně působí pedagogové a ostatní pracovníci školy. Osobnost jednotlivce

se utváří podle interakcí s lidmi v jeho okolí a jejich snahy předávat mu určité hodnoty. Existuje

také možnost sebevýchovy, kdy jedinec aktivně ovlivňuje, které hodnoty si osvojí.

Moje dosavadní zkušenost: Moje zkušenost s výchovou na střední škole má své stinné

stránky. Záměrně vybírám střední školu, jelikož na mě působí, že se prosazuje primárně

výchova na základní škole, přitom je velmi důležité „správně vychovávat“ i na střední škole, i

když se tam z dětí “mění“ na dospělé. Považuji za zásadní se zaměřovat na výchovu na středních

školách, uvádím proto svoji zkušenost. Učitelé na mé střední škole se často zaměřovali

převážně na předávání učiva a plnění úkolů, ale zanedbávali osobnostní rozvoj žáků, chápu, že

to nebyl úkol odborného vzdělávání, ale z toho „lidského hlediska“ je to smutné. Navíc jsem

měla pocit, že studenti před maturitou byli často znevýhodňováni a někdy dokonce shazováni,

což mohlo vést k jejich demotivaci a snížení sebevědomí. Já a pár dalších studentů jsme tímto

„sítem“ - kdo se měl a neměl dostat až k maturitě prošli a opravdu nám to moc dobrého

k sebevědomí nepřineslo. Tohle mně jako správná pedagogická výchova, která by měla na

střední škole být, nepřišla vhodná, ba naopak.

Plány do budoucna: S ohledem na své dosavadní zkušenosti s výchovou na střední škole mám

v plánu změnit přístup ke vzdělávání a výchově, až půjdu učit na střední školu. Mým hlavním

cílem bude poskytnout studentům prostředí, ve kterém budou moci rozvíjet svou osobnost a

sebevědomí, nikoli se cítit znevýhodněni nebo shazováni, a to jen z toho důvodu, že jsou

pomalejší a déle jim trvá se naučit danou látku. Budu primárně rozvíjet studenty, kteří jsou

“méně šikovní“, podporovat je a naplňovat jejich studijní touhy. Podporovat je, a to jak ve

vyučování, tak ve všech dalších aspektech jejich života na škole. Mým cílem bude motivovat a

inspirovat své studenty k dosahování jejich potenciálu a pomáhat jim vybudovat si pevné

základy pro úspěšný a spokojený život po ukončení studií, jelikož mně tomu nebylo dopřáno…

2 VÝCHOVNÝ CÍL

Teorie: Je běžně uznáváno, že proces může být stejně důležitý jako konečný cíl, což platí i v

oblasti výchovy. Edukace by měla integrovat aspekty z různých oblastí – intelektuální,

Témata, do kterých materiál patří