teorie a metodika - výstupy 1 až 5
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
estetické, etické, pracovní a tělesné. Avšak v dnešní době se čím dál více upřednostňují
politické, utilitární, naturalistické a fylogenetické prvky vzdělání. Tímto přístupem se často
ztrácí základní lidskost a slušnost. Mám za to, že etický rozměr byl vytěsněn současnými trendy
a zapomínáme na zdvořilost, efektivní komunikaci a schopnost naslouchat. Tento posun ve
vzdělávacím systému může být vnímán jako negativní vývoj, neboť je výrazně ovlivněn
aktuálními společenskými požadavky.
Moje dosavadní zkušenost: Z mého dětství si vybavuji, jak jsme na základní škole začínali se
silným důrazem na čtení, psaní a základy matematiky, což mělo položit základy našemu
“akademickému růstu“. Jak jsme postupovali do vyšších tříd, přidávaly se předměty typu:
umění, hudební výchova aj., které měly rozvíjet naši kreativitu a estetické cítění. V posledních
letech základní školy se výuka zaměřila více na historii a zeměpis, abychom nejen poznali
historii naší země, ale také získali povědomí o světě kolem nás. Přestože jsme se věnovali i
ekologickým projektům, které propagovaly udržitelnost a ochranu životního prostředí,
nezabývali jsme se příliš technologickými nebo ekonomickými aspekty, což mi však nepřišlo
jako nedostatek. Nyní, když vzpomínám zpět, souhlasím s názorem, že vzdělávací cíle by měly
být průběžně přizpůsobovány tak, aby lépe odpovídaly měnícím se potřebám a výzvám naší
společnosti.
Plány do budoucna: Jako budoucí učitelka na střední zdravotnické škole se chci zaměřit na
rozvoj intelektuálních, pracovních a fyzických schopností studentů. Hodlám pokračovat
v zavedených akcích (klinická praxe), které propojí teoretické znalosti s praktickými
dovednostmi, jako jsou základní zdravotnické činnosti a krizová intervence. Chci vytvořit
prostředí, které podporuje aktivní učení a aplikaci znalostí v reálných situacích, například
prostřednictvím simulací a praktických cvičení. Plánuji také začlenit diskuse o etice a empatii
do učebního plánu, aby studenti rozvíjeli sociální a etické hodnoty důležité pro práci v
zdravotnictví. Cílem je připravit studenty nejen na jejich budoucí povolání, ale i na to, aby byli
citlivými a odpovědnými členy společnosti.
3 OSOBNOST VYCHOVÁVANÉHO JEDINCE – ŽÁK
Teorie: Osobnost žáka se rozvíjí v průběhu jeho školních let. Děti se nemohou dočkat, až
poprvé vkročí do školní třídy, zatímco dospívající se těší na chvíli, kdy se školního prostředí
zbaví. Dospělí pak často s láskou vzpomínají na svá studentská léta, která byla plná radosti a
pohody. Přestože každý z nás vnímá školní období z různých perspektiv, jedno zůstává
společné: nikdo se nenarodí přímo jako žák. Do této role člověk postupně vyrůstá, jak se vyvíjí