Zkouška STAROVĚK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
próza
za zakladatele římské prózy se považuje Marcus Porcius Cato Maior (Starší)
2. století př. n. l., byl nejen spisovatelem, ale i politikem (viz třetí punská válka)
v Římě zastával i úřad censora
dochoval se jeho spis O zemědělství (De agri cultura), který je důležitým pramenem pro poznání hospodaření na římských zemědělských villách (villa rustica)
jeho historický spis Počátky je znám pouze ve zlomcích, obsahoval dějin Říma od královské doby až do Catonovy současnosti
VZTAH HISTORIE A MÝTU
mýtus a historie -> dva odlišné koncepty, které se však mohou prolínat
mýtus
symbolické vyprávění, které vyjadřuje víru v plnost a celistvost nadčasového řádu
obecně: báje, legenda, pověst nebo pohádka
obecně historicky: nepodložený příběh
mohou být zdrojem historických informací, ale nejsou vědecky ověřené a mohou obsahovat prvky fantazie (a symbolismu)
mýtus po dlouhá tisíciletí pomáhal jedinci i celým společenstvím pochopit prožívanou skutečnost a zorientovat se ve světě
poukazuje ke kořenům existence jedince i celého kulturního společenství – je v něm obsažena konkrétní návaznost na život a zkušenost předchozích generací, ale i propojení s generacemi budoucími
historie
vědecká disciplína, která se zabývá zkoumáním minulosti a vývoje společnosti
snaží se odkrývat pravdu o minulosti a využívá k tomu důkazy a fakta
kdy může být mýtus a historie propojen
mýty mohou být využívány například k vysvětlení historických událostí a vývoje společnosti
historické události mohou být také zdrojem mýtu, které se v průběhu času mohou proměnit a získat nové významy
NÁBOŽENSTVÍ
ŘECKÉ A ŘÍMSKÉ NÁBOŽENSTVÍ
Velká variabilita – časová, geografická
hlavně v Řecku – každí polis jiný panteon, jiný kalendář, svátky
jistý překryv – dá se mluvit o ,,řeckém” náboženství
římské náboženství vychází z velké části z řeckého
ZÁKLADNÍ RYSY
-
polyteismus
-
úkol: udržovat řád a produkovat smysl
-
orální charakter (žádné posvátné texty dané božstvem)
-
neexistence náboženského establishmentu (,,církevní hierarchii”)- jenom určití náboženští specialisté
-
velký vývoj v čase (diarchronní) i prostoru (synchronní)
-
zakořeněnost ve společnosti (žádná paralela oddělení církve a státu ) - náboženství v každém aspektu života (politika, ekonomika, válka, každodenní život, život jednotlivce..)
-
veřejný prostor: svatyně, sochy bohů, vůně obětí
-
ateismus – skoro nemyslitelných; atheus= neexistence vztahu s bohy (ne popírání)
-
kult – veřejný, soukromý – spíše náznaky (dedikace, tichá modlitba, soukromá oběť)
-
těsné spojení s politikou
KONCEPTUALIZACE SVATÉHO
-
moderní společnost: svaté = nadpřirozené – jasný opak profánního, obyčejného, všedního
-
antika – více výrazů: