Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zkouška STAROVĚK

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (89.06 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Aischylos

    • bývá považován za otce tragédie

    • omezil úlohu sboru zavedením druhého herce

    • člověk je u něho závislý na bozích

    • nejslavnější je jeho trilogie Oresteia, která je oslavou athénské demokracie, vítězství Athéňanů v bitvě u Salamíny oslavil v tragédii Peršané

  • Sofoklés

    • definitivně zavedl třetího herce

    • děj s dramatickým spádem soustřeďoval kolem jednoduché zápletky

    • z jeho děl vynikaly tragédie Antigona, Oidipús král, Élektra

  • Eurípidés

    • byl později považovaný za nejslavnějšího autora tragédií

    • ovlivnil římské a novodobé drama

    • jeho hrdinové jednali z vlastního popudu i na vlastní odpovědnost

    • velkou roli v jeho dramatech hrály ženy

    • vytvořil řadu velkých ženských hrdinek (tragédie Médea, Ifigenie v Aulidě, Trójanky),

  • komedie (kómos-veselý průvod o dionýsovských slavnostech)

    • je o něco mladší než tragédie

    • stará attická komedie přejímá náměty z mytologie, ale především z aktuálního politického života athénské obce

    • v komedii si větší roli uchoval na rozdíl od tragédie sbor

    • Aristofanés (Athény)

      • nejslavnější reprezentant řecké komedie

      • hlavním námětem Aristofanovy tvorby se stalo téma války a míru, protože působil zejména v době peloponéské války

      • z jeho děl lze uvést především komedie Mír (téma Níkiova míru), Jezdci (komedie zaměřená proti radikálnímu athénskému politikovi Kleóntovi), Lýsistraté (ženy odmítají plnit své manželské povinnosti, aby dosáhly ukončení války)

  • HISTORIOGRAFIE

    • dějepisectví, historie poznání „fixována“ písemnou formou

    • dějiny x historie

      • dějiny tvoří historii, slouží k poučení z minulosti do budoucnosti

      • historie umožňuje zkoumat současnost na základě minulosti, bez znalostí minulosti nelze pochopit přítomnost

    • samostatný obor lidského myšlení

    • nezbytná podmínka pro vznik historiografie:

      • uvědomění si historicity lidské existence a hláskového (alfabetického) písma -> umožňuje zachycovat myšlenky a řeč, přesnější grafická fixace uplynulých dějů

      • hláskové písmo se rozvíjí v řeckém prostředí v 9.-8.století BC -> postupně krystalizuje do formy monumentálního písma (které se blíží dnešní alfabetě)

      • předtím zachycování minulosti -> ústně

    DĚJEPISECTVÍ ŘECKO

    • Hérodotos (z Halikarnássu) – 5.století BC

      • otec dějepisectví

      • hlavní metodou psaní jeho spisu byla „autopsie“, neboť své informace sbíral na cestách

      • velkou roli v jeho spise mají bohové, kteří řídí osudy lidí, byl také stoupencem athénského demokratického zřízení

      • řadí se na počátek přehledů dějepisných prací

      • kombinace (díky uspořádání) práce historického a „etnografického“ přístupu (což je jeden z klasických rysů předmoderního dějepisectví)

      • rozmáchlost a pestrost vyprávění, kulturně-historické, syntetizující

    • Thúkydidés

      • dějiny Peloponéské války (5.stol. BC)

      • dílo – monografie, líčí události této největší řecké války po jednotlivých letech (do roku 411 BC)

    Témata, do kterých materiál patří