Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Filozofie období helénismu - Epikureismus a Stoicismus

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.22 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Filozofie období helénismu: Epikureismus a Stoicismus

Koncem 4.st.př.n.l. se objevují příznaky krize řecké otrokářské demokracie. Tato krize přivodila v Athénách i jiných městských státech ztrátu politické samostatnosti. Staly se součástí říše Alexandra Makedonského. Do Řecka se dostávají kulturní vlivy Východu, později se antická filozofie vzájemně ovlivňuje se vznikajícím křesťanstvím. Do popředí zájmu filozofie se dostává otázka: Jak žít ? ( nové náhledy na morálku a etiku, vliv jiných kultur – orient a křesťanství). Tím se oblast filozofie zužuje na otázky individuální etiky, jak se má člověk vyrovnat se změnou situací a jaký systém hodnot má uznávat.

  1. Otázka: Jak žít = etika, hodnoty

Epikureismus

Hlavním představitelem je Epikuros. Navazuje na Demokritův atomismus a snaží se dokázat, že učení o příčinné nutnosti, které zdůvodňoval Demokritos a které sám Epikuros převzal, nemusí vést k závěru o nemožnosti svobody člověka. V rámci nutnosti musí být ukázána cesta ke svobodě. U Demokrita je pohyb atomů v prázdnu způsobován nutností, se atomy pohybují v „naprogramovaných“ dráhách a nemohou se od nich odchýlit. Podle Epikura se atomy mohou z dané dráhy vychylovat. Tím ontologicky vysvětluje svobodu člověka; svobodné rozhodování je chápáno jako moment nahodilosti, Tento názor pak rozvíjel dále ve svém etickém učení.

Nejvyšším dobrem je slast, chápaná ovšem jako duševní blaho (ataraxiá). Slast se pojímá jako nepřítomnost strasti, která vzniká ze strachu ze smrti a z bohů. Kdo má strach, nemůže být šťastný. Epikuros tvrdí, že bohové svět nestvořili ani do něho nezasahují a smrt se nás netýká, neboť jsme-li tu my, není tu smrt; a je-li tu smrt, nejsme tu už my, a nemůžeme tedy pociťovat strast.

Jeho filozofická škola - ZAHRADA, byl materialista (názor od Demokrita) - svět se skládá z atomů, DUŠE UMÍRÁ. Byl zvrhlík a na 1.místo dával blaženost (nejvyšší je slast duše slast je nepřítomnost strasti). Člověk má utrpení a strach ze smrti dokud je život není smrt, až přijde smrt, nebudu tu já člověk, tak proč bych se jí bál !?!

-praktická rozumnost je kladena nad vědění

Další filozofické směry helénismu byly zprostředkujícím článkem mezi antickou filozofií a křesťanstvím. Charakteristickým rysem je nadřazení světa nad pozemským, prostředníkem mezi nimi je logos.

Stoicismus

(především v Římě – název podle sloupů = stoia)-na logiku, fyziku, etiku

-duch je při narození nepopsanou tabulí. Deset kategorií Aristotelových redukují na 4. jejich nauka panteistická= bůh totožný s vesmírem.

-dva základní sociální požadavky: spravedlnost a lásku k člověku, život v souladu s přírodou

-v reformaci, humanismu a renesanci došlo k oživení stoických myšlenek-Erasmus Rotterdamský

Zakladatelem tohoto směru je ZENÓN z Kitia. Navazuje na některé názory kynické školy (malé potřeby = blaženější). Duševní klid získáme, když se naprosto podřídíme nutnosti a nebudeme se jí vzpírat. Musíme se bezezbytku podřídit osudu. To je stav moudrosti, kterého dosáhneme, když se osvobodíme od vnějších věcí, které nemáme ve své moci a jejichž ztráta nám přináší strast. Majetek, zdraví, nemoc, smrt aj. jsou pro stoika lhostejné. Hlásá rovnost všech lidí ( i otroci jsou rovni = proti otroctví). Celá země je vlastnictvím všech lidí ( = kosmopolitismus).

Témata, do kterých materiál patří