Zkouška STAROVĚK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
na Akropoli byl také vystavěn slavnostní vstup, nazývaný Propylajemi, a další dva chrámy – tzv. Erechtheion (sloupy síně v podobě karyatid) a menší chrám Athény Níké (bohyně vítězství)
sochařství
klasické období jeho vývoje
i v této době pokračuje zhotovování soch mladých mužů a dívek
oproti archaické době se však sochy vyznačují zachycením pohybu, jedna noha je vykročená dopředu
u mužských soch se pozornost koncentruje na přesné zachycení anatomie těla, v tváři se značí klidný výraz
u soch žen se sochaři věnují především ztvárnění záhybů drapérie
ve 4. století př. n. l. se také objevují sochy nahých žen
slavní sochaři 5. století př. n. l.:
Myrón (především Athény) – vynikal ve ztvárnění soch atletů a zvířat, socha Diskobola
Polykleitos z Argu – sochy atletů, Doryforos (mladík nesoucí oštěp) a Diadúmenos (mladík uvazující si stužku)
Feidiás (Athény, později Olympie) – Diova socha v Olympii (jeden ze sedmi divů světa), socha Athény Parthenos (panenské Athény) v Parthenonu
slavní sochaři 4. století př. n. l.
především Práxitelés (Athény) - autor sochy nahé Afrodíty z Knídu, Herma s malým Dionýsem (jeden z mála dochovaných originálů řeckého sochařství)
malířství
řecké malby se do dnešní doby s výjimkou maleb na vázách nedochovaly
pokračuje zhotovování červeno a černofigurové keramiky
barevné byly i sochy a stavby
nejslavnější malíř této doby byl Polygnótos z Thasu, autor nástěnných maleb (viz malovaná stoa v Athénách)
umění v divadle
častokrát náměty a narážení na politické události
tragédie (tragos, kozel)
jejich námět Řekové čerpali především ze světa řeckých mýtů
pouze výjimečně byla námětem nějaká historická událost (Aischylovi Peršané)
řecká tragédie je nadčasová, protože se v ní řeší základní otázky lidského života
tři slavní autoři tragédií : Aischylos, Sofoklés, Eurípidés (5. století př. n. l.), všichni působili v Athénách
komedie (kómos-veselý průvod o dionýsovských slavnostech)
je o něco mladší než tragédie
přejímá náměty z mytologie, ale především z aktuálního politického života athénské obce
Aristofanés (Athény) - nejslavnější reprezentant řecké komedie, komedie Mír (téma Níkiova míru), Jezdci (komedie zaměřená proti radikálnímu athénskému politikovi Kleóntovi), Lýsistraté (ženy odmítají plnit své manželské povinnosti, aby dosáhly ukončení války)
ŘÍM
římská kultura se vytvářela pod silným etruským a řeckým vlivem
o počátcích římské kultury doby republiky nejsme příliš informováni
dějiny doby rané římské republiky byly poznamenány nepřetržitými sociálními zápasy i četnými válkami
Římané byli především zemědělci a válečníky, smyslem jejich života bylo působit ve veřejném životě a získat co největší uznání pro svůj rod
cestu k většímu rozvoji římské kultury otevřelo přetvoření Říma ve světovou říši, což bylo spojeno i s helénizací římské společnosti
nejprve především aristokratických vrstev, která se začala projevovat zejména od doby podmanění Makedonie a Řecka
do Říma začali přicházet četní řečtí rétoři, filozofové, architekti, sochaři, vychovatelé atd., často se jednalo o otroky či propuštěnce