Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Biologie-procvičování-příklady

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (351.89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Zhodnocení typu bodové mutace v daném úseku genu

  1. Máte zadaný úsek vlákna DNA (jde o kódující - paměťové vlákno. Pod ním je několik kopií stejného úseku, v každém však došlo k určité mutaci. Pojmenujte tyto mutace, potom proveďte transkripci a translaci původního i mutovaných vláken. Jaké vidíte rozdíly v polypeptidových vláknech?
    5' C G C A A T T C G A G G G G G A C C 3' - původní vlákno
    5' C A C A A T T C G A G G G G G A C C 3' - mutované vlákno 1
    5' C G A A A T T C G A G G G G G A C C 3' - mutované vlákno 2
    5' C G C C A A T T C G A G G G G G A C C 3' - mutované vlákno 3
    5' C G C A A T T _ G A G G G G G A C C 3' - mutované vlákno 4

Původní vlákno:
5' C G C A A T T C G A G G G G G A C C 3'
3` GCGTTAAGCTCCCCCTGG`5 – prac. vlákno
5` CGCAAUUCGAGGGGGACC`5 – RNA
arg – asn – ser – arg –gly – thr

Mutované vlákno 1:
5' C A C A A T T C G A G G G G G A C C 3'
3` GTGTTAAGCTCCCCCTGG`5
5`CACAAUUCGAGGGGGACC – substituce, měnící smysl (missense) = místo arg his
his – asn – ser – arg – gly – thr

Mutované vlákno 2:
5' C G A A A T T C G A G G G G G A C C 3'
3` GCTTTAAGCTCCCCCTGG`5
5` CGAAAUUCGAGGGGGACC`3 – substituce, zachovává smysl (samesense) = arg i arg

Mutované vlákno 3:
5' C G C C A A T T C G A G G G G G A C C 3'
5` CGCCAAUUCGAGGGGGACC`5 – adice, posun čtecího rámce
arg – gln – phe- glu - gly – asp

Mutované vlákno 4:
5' C G C A A T T G A G G G G G A C C 3'
5` CGCAAUU_GAGGGGGACC`3 – delece (ztráta) – posun čtecího rámce – předčasné ukončení translace (NONSENSE)
arg – asn – STOP

  1. RFLP

  1. Matka I/2 trpí familiární hypercholestrerolémií (AD dědičná choroba). Stejná choroba se nyní projevila u její starší dcery (II/1). Rozhodněte, zda i další děti této matky zdědily gen pro familiární hypercholesterolémii.

(neinformativní, nepoznám mutovaný fragment, matka předá chorobu s 50% pravděpodobností)

  1. Rodiče jsou zdrávi, u jejich nejmladšího dítěte (II/4) však byla krátce po narození diagnostikována hemofilie A (X vázaná dědičnost). Žádné jiné dítě touto chorobou netrpí. Zjistěte, od kterého z rodičů pochází mutovaná alela a zda (a s jakou pravděpodobností) jsou dívky II/1 a II/3 přenašečkami hemofilie.
    Mezi sledovaným genem a vazebným místem sondy je vzdálenost 3 cM.


Jedná se o informativní analýzu, mutovaná alela pochází od matky, první dcera je přenašečka s 3 % pravděpodobností, 2. dcera s 97 % pravděpodobností.

  1. Nondisjunkce

  1. Nakreslete schematicky vznik Klin. syndromu za předpokladu, že k nondisjunkci došlo v 1. meiotickém dělení u ženy

  1. Na schématu meiózy odvoďte mechanismus vzniku plodu s Downovým syndromem za předpokladu, že k nondisjunkci došlo v meióze 1 u ženy. Znázorněte schematicky pouze pár chromosomů, které se na vzniku syndromu podílí. Napište karyotyp zygoty.

(47 XX/Y – 21)

Témata, do kterých materiál patří