Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Strategické rozhodování v politice

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

prostřednictvím  strany  podíl  na  moci  s cílem  realizovat  své  specifické  zájmy  a 
hodnoty 

-  typy  stran:  strany  elit,  masové  strany,  volební  strany,  univerzální  strany,  kartelové 

strany 

strany elity 

-  historicky nejstarší typ strany 
-  vznikaly jako frakce uvnitř politické a majetkové elity 
-  původně  tzv.  aristokratické  strany  -  zajistit  v  rámci  rozvíjejícího  se  parlamentarismu 

volební úspěch reprezentantům šlechty 

-  později tzv. strany „vážených osobností“ 
-  jádrem těchto stran byla skupina poslanců, která v období voleb rozvíjela příležitostné 

a dočasné, kontakty s místními kluby 

volební strany 

-  rozšíření volebního práva - nutnost hledat podporu u středních vrstev obyvatelstva 
-  reprezentují nejčastěji buržoasní a maloburžoasní vrstvy 

strany masové 

-  masové strany vznikají mimo mocenskou sféru 
-  klíčovou  úlohu  při  vzniku  těchto  stran  měly  často  zájmové  spolky  a  sdružení, 

vystupující často jako nátlakové skupiny (například odborové organizace) 

-  reprezentovaly  politicky  neplnoprávné  nebo  zásadně  nespokojené  vrstvy,  byly 

přinuceny z hlediska jejich zájmů usilovat o radikální změnu systému 

-  vysoká  míra  centralizace,  disciplinovanosti,  ideologičnosti  a  agresivity  vůči 

politickému systému 

-  strany  socialistické  a  sociálně  demokratické,  komunistické,  křesťanské  a  křesťansko-

demokratické 

2 4  

-  vznikly v důsledku existence zásadních zájmových konfliktů ve společnosti    

strany univerzální 

-  vznik po 2. světové válce 
-  přestávají se spoléhat jen na vlastní členskou základnu a stranické struktury 
-  přestávají se orientovat na určitou sociální skupinu 
-  přestávají  upřednostňovat  komunikaci  uvnitř  strany  a  ideologické  působení  na  své 

Témata, do kterých materiál patří