Operativně pátrací prostředky - diplomová práce - Jan Chvatík
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
nepřípustným porušením čl. 39 Listiny základních práv a svobod a čl. 7
odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a svobod, pakliže jednání státu
(v dané věci Policie ČR) se stává součástí skutkového děje, celé
posloupnosti úkonů, z nichž se trestní jednání skládá. Jinými slovy
nepřípustný je takový zásah státu do skutkového děje, jenž ve své
komplexnosti tvoří trestný čin, resp. takový podíl státu na jednání osoby,
jehož důsledkem je trestní kvalifikace tohoto jednání. Jediný možný
akceptovatelný průlom do tohoto principu pak Ústavní soud spatřuje
v odůvodněném účelu ochrany před závažnými formami kriminality při
splnění procesních garancí před zneužitím institutu skrytého agenta za
současného vymezení hranic jeho beztrestnosti.
182
Z tohoto rámcového vymezení vycházejí při pokusu o definici
policejní provokace také různí autoři. Za nejzdařilejší se z mého pohledu
zdají definice J. Chmelíka a V. Kratochvíla. J. Chmelík definuje provokaci
jako „záměrné, aktivní podněcování nebo navádění či jiné iniciování
spáchané trestné činnosti druhé osoby, která by jinak protiprávně
nejednala.“
183 V. Kratochvíl pak jako „zpravidla utajený postup policie,
181 Srv. Hundák, Š. Právní úprava operativně pátracích prostředků a podmínek pro