Operativně pátrací prostředky - diplomová práce - Jan Chvatík
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
policie takto postupováno, musí být splněny příslušné zákonné podmínky,
zejména prokázání skutečnosti, že určitá osoba byla připravena trestný čin
spáchat již před vstupem policie do kontaktu s ní. Dále tento soud uvedl,
že právní úprava použitelnosti operativně pátracích prostředků je v zásadě
věcí národních právních úprav, je však nutné, aby jejich použití bylo
podmíněno kontrolou nezávislého orgánu soudního typu. Zásadně ESLP
vyloučil použití těchto prostředků k iniciaci trestněprávně postižitelného
jednání.
197 Mimoto zřetelně rozlišuje činnost tajného agenta (agent infiltré,
undecover agent) od činnosti agenta provokatéra (agent provocateur),
která na rozdíl od té první je v rozporu s čl. 6 odst. 1 Úmluvy.
198
V našem prostředí se k skryté reakci policie vyjádřil např. Nejvyšší
soud (v usnesení ze dne 11. 2. 2004, sp. zn. 5 Tdo 1366/2003), když uvedl,
že za policejní provokaci nelze považovat všechny případy, kdy jednání
státu (policie) se stává součástí skutkového děje, tedy úkonů, z nichž se
trestní jednání skládá
199 nebo také Vrchní soud v Praze (v rozsudku ze dne
196 Viz Sotolář, A., Púry, F. Skrytá reakce policie na již páchanou trestnou činnost.
T r e s t n ě p r á v n í r e v u e , 2 0 0 3 , č . 1 , s . 6 – 1 3 .