C4_ObcanskeVybaveni_20061206
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
C.4.2.5 Právní předpisy Zásadním legislativním předpisem pro územní plánování a tím i pro plánování občanského
vybavení je schválený nový stavební zákon, který vstoupí v platnost od 1. 1. 2007.
C.4 - 12
Zároveň jsou připraveny příslušné zvláštní právní předpisy (vyhlášky):
• vyhláška MMR č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací
dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti, upravující podrobně proces
pořizování územně plánovacích podkladů, pořizování a vydávání územně plánovací
dokumentace a evidence územně plánovací činnosti,
• vyhláška MMR č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, upravující
obecné požadavky na využívání území, stanovení územně technických, urbanisticko –
architektonických a kulturních požadavků na uspořádání území, které je specifickým,
omezeným přírodním zdrojem pro rozvoj území.
Dále se jedná zejména o následující právní předpisy:
• vyhláška MMR č. 369/2001 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících
užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace,
• zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví,
• zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku,
• zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší,
• zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí.
Vedle těchto právních předpisů je nutno respektovat řadu dalších legislativních předpisů,
usměrňujících situování, dimenzování a provoz zařízení jednotlivých druhů občanského
vybavení (uvedených v kap. C.4.3) a dále např. Správní řád, zákony o obcích, krajích,
hlavním městě Praze, právní předpisy, související s ochranou přírody a krajiny, ochranou
kulturního dědictví, dopravní a technickou infrastrukturou, a řada dalších legislativních
předpisů.
C.4.2.6 Společenské trendy
Nové pojetí občanského vybavení (požadavky, problémy a možnost jim předcházet) Prostřednictvím nově vytvořených vnitroměstských digitálních sítí bude vytvořen i snadno
dosažitelný spotřebitelský trh pro ty podnikatelské subjekty, které mohou nabízet
a distribuovat své služby nebo zboží elektronickou cestou. Proto mají sítě zásadní význam
např. pro vydavatele novin, zpravodajské agentury, producenty zábavního průmyslu,
nakladatele, banky, internetové prodejce zboží všeho druhu. Sítě se tak stávají alternativou
a konkurencí pro místní obchody, novinové stánky, videopůjčovny, ale i kina a pobočky bank
a mohou v některých případech ohrozit přímo existenci některých zařízení občanského
vybavení jako zavedených součástí života sídel a jejich center. Vytváří se obrovské „virtuální
tržiště“ s nabídkou práce, služeb a zboží, kde mají prodávající přístup k většímu počtu
potenciálních zákazníků, kteří mají naopak větší možnost výběru a přesnější aktuální
informace o cenách a dodacích lhůtách. Nová telekomunikační infrastruktura umožní
neustálou interakci a pomůže vytvářet a udržovat na dálku spojení mezi zájemci, které spojuje
určitá činnost, společný zájem, jazyk nebo kultura.
Z pohledu různých místních vzdělávacích a kulturních organizací, agentur, aktivistů a politiků
mohou tyto vnitroměstské sítě být budoucí podobou center a fór minulosti, stát se příležitostí
k výměně názorů a platformou pro diskuze a posílit vzájemné kontakty a organizaci uvnitř
sídel.
Digitální sítě dosáhnou však i mnohem dál, než technická infrastruktura v minulosti – tak
daleko, že mohou v budoucnu ovlivnit zavedené rozlišování mezi městy a venkovem.