M05 - Počítačová grafika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Obrázek 10: Rozdělení grafických editorů
V dalším textu se budeme zabývat obecnými vlastnostmi jednotlivých sku-
pin grafických programů, tedy tím, co můžeme od jednotlivých typů grafických
programů očekávat. Je jasné, že po jiném grafickém programu sáhne reklamní
studio, po jiném fotografický nadšenec s digitálním fotoaparátem a po jiném
projekční kancelář.
5.1.
Rastrové (bitmapové) editory
Zástupci: Paint, Adobe PhotoShop, Corel PhotoPaint, Image Composer, Photo
Styler . . .
Základem práce je zpracování rastrového obrazu, tj. kreslení i úpravy ve
výsledku znamenají změny barvy bodů. Primárně jsou určeny pro zpracování
fotografií či vytváření „uměleckýchÿ obrázků.
Základní vlastnosti:
• napodobují ruční kreslení — tužka, guma, sprej, různé typy štětců
• obsahují nástroje na vytvoření základních geometrických tvarů
• umožňují manipulace s obrazem, např. výřezy, převracení apod.
• obsahují barevné výplně různých typů, tyto výplně lze modifikovat a vy-
tvářet vlastní
• úpravy obrázků = změny barevných tónů, jasu, kontrastu, změny palety
18
Počítačová grafika
• široká škála rastrových efektů — retušovací nástroje, rozmazávání, zostřo-
vání . . .
Obrázek 11: Rastrové efekty
5.2.
Vektorové editory
Zástupci: CorelDraw, Adobe Ilustrator, Aldus FreeHand, Zoner Callisto . . .
Základem je zpracování vektorového obrazu. Kreslení znamená vytváření
nových objektů a úpravy znamenají změny vlastností těchto objektů. Primárně
jsou určeny pro tvorbu grafiky z předdefinovaných prvků, které můžeme nejrůz-
nějším způsobem upravovat a doplňovat. Lze do nich vkládat rastrové obrázky,
ale možnost jejich úprav je většinou omezená.
Základní vlastnosti:
• základní geometrické objekty — úsečky, křivky, geometrické tvary (kruž-
nice, mnohoúhelníky), písmo . . .