Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M05 - Počítačová grafika

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (907.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Obrázek 10: Rozdělení grafických editorů

V dalším textu se budeme zabývat obecnými vlastnostmi jednotlivých sku-

pin grafických programů, tedy tím, co můžeme od jednotlivých typů grafických
programů očekávat. Je jasné, že po jiném grafickém programu sáhne reklamní
studio, po jiném fotografický nadšenec s digitálním fotoaparátem a po jiném
projekční kancelář.

5.1.

Rastrové (bitmapové) editory

Zástupci: Paint, Adobe PhotoShop, Corel PhotoPaint, Image Composer, Photo
Styler . . .

Základem práce je zpracování rastrového obrazu, tj. kreslení i úpravy ve

výsledku znamenají změny barvy bodů. Primárně jsou určeny pro zpracování
fotografií či vytváření „uměleckýchÿ obrázků.
Základní vlastnosti:

• napodobují ruční kreslení — tužka, guma, sprej, různé typy štětců

• obsahují nástroje na vytvoření základních geometrických tvarů

• umožňují manipulace s obrazem, např. výřezy, převracení apod.

• obsahují barevné výplně různých typů, tyto výplně lze modifikovat a vy-

tvářet vlastní

• úpravy obrázků = změny barevných tónů, jasu, kontrastu, změny palety

18

Počítačová grafika

• široká škála rastrových efektů — retušovací nástroje, rozmazávání, zostřo-

vání . . .

Obrázek 11: Rastrové efekty

5.2.

Vektorové editory

Zástupci: CorelDraw, Adobe Ilustrator, Aldus FreeHand, Zoner Callisto . . .

Základem je zpracování vektorového obrazu. Kreslení znamená vytváření

nových objektů a úpravy znamenají změny vlastností těchto objektů. Primárně
jsou určeny pro tvorbu grafiky z předdefinovaných prvků, které můžeme nejrůz-
nějším způsobem upravovat a doplňovat. Lze do nich vkládat rastrové obrázky,
ale možnost jejich úprav je většinou omezená.
Základní vlastnosti:

• základní geometrické objekty — úsečky, křivky, geometrické tvary (kruž-

nice, mnohoúhelníky), písmo . . .

Témata, do kterých materiál patří