M05 - Počítačová grafika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vakuu a daném materiálu.
4. Do modelu jsou zahrnuta světla, která lze spojovat s pohledy na model
např. „ranní osvětlení a pohled z jihuÿ nebo „večerní slunce, lampy a po-
hled na terasuÿ. Do medelu je většinou možné umístit různé druhy světel-
ných zdrojů lišících se svými vlastnostmi. Nejčastější možnosti světelných
zdrojů jsou:
• Bodový zdroj — světlo se šíří z bodu všemi směry (př. žárovka).
• Zdroj rovnoběžného světla — rovnoběžné paprsky osvětlující se stej-
nou intenzitou celý model (př. slunce).
• Plošný zdroj světla — světlo vychází jakoby z plochy (př. okno, panel
se zářivkami).
• Kuželový zdroj — nejvíce připomíná reflektor, má kužel ostrého a roz-
ptýleného světla, jemuž zadáváme směr, kterým svítí.
5. Závěrečným krokem většinou bývá doplnění pozadí, mlhy, případně růz-
ných přírodnin do modelu.
6.
Autotest
V následujících otázkách je vždy právě jedna odpověď správná.
1. V barevném modelu RGB pro 24bitové barvy bude zelená popsána trojicí:
(a) (0, 255, 120)
(b) (0, 255, 0)
(c) (0, 0, 255)
(d) (120, 120, 120)
2. Aditivní barevné prostředí
(a) nepotřebuje vnější světlo.
(b) slouží k sečítání palet.
(c) potřebuje vnější světlo.
(d) míchá barvy z černé, modré a zelené.
3. Subtraktivní barevné prostředí
(a) odráží světlo, a proto potřebuje vnější zdroj světla.
(b) odráží světlo, ale nepotřebuje vnější zdroj světla.
(c) rozděluje barvy na studené a teplé.
(d) absolutně pohlcuje světlo.
22
Počítačová grafika
4. Monitory počítačů nejčastěji pracují v barevném modelu
(a) CMY(K)
(b) CMY
(c) RGB
(d) HLS
5. Na principu přidávání černé a bílé barvy do spektrálních barev pracuje
(a) aditivní barevný model.
(b) barevný model HSV.
(c) subtraktivní barevný model.