Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M05 - Počítačová grafika

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (907.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

2.

Pixely a souřadnice

Pixel (picture element) je jeden ze základních pojmů počítačové grafiky. V po-
čítačové grafice jsou pozice dat uloženy jako matematické souřadnice; zobra-
zovací plocha výstupního zařízení je však fyzický objekt. Proto je nutné si
uvědomit rozdíly mezi pixely (body) fyzickými a logickými.

Fyzické pixely jsou body, které používá k zobrazování výstupní zařízení.

Tyto prvky jsou přímo ovládány hardwarem výstupního zařízení. V praxi ob-
razové zařízení překrývá nebo skládá vedle sebe několik menších bodů tak, aby

9

Informatika

vytvořily jeden barevný bod:
obrazovka – několik malých bodů vysvítí jeden pixel,
inkoustová tiskárna – velikost pixelu odpovídá velikosti kapičky barvy,
laserová tiskárna – velikost bodu odpovídá několika zrnkům toneru.

Logické pixely jsou matematické body, které specifikují polohu. Kromě in-

formace o poloze nesou s sebou informaci o své barvě. Jsou to vlastně nejmenší
částečky obrazu. Je třeba programově zajistit mapování mezi logickými a fy-
zickými pixely.

2.1.

Hloubka pixelu a displeje

Počet bitů, které reprezentují daný pixel, určuje počet barev, kterých může
pixel nabýt. Čím větší počet bitů, tím větší i možný počet barev. Hloubkou
pixelu se většinou rozumí právě počet bitů nutných pro reprezentaci jeho barvy
(viz tabulka 2). Někdy se jako hloubka pixelu (bodu) přímo uvažuje tento
počet barev. Více bitů na jeden pixel také znamená větší paměťovou náročnost
uložení grafické informace.

Počet možných barev

Hloubka pixelu

2

1

monochromatický obraz

16

4

základní barvy

256

8 bitů = 1 byte

16,8 miliónů

24 bitů = 3 byty

TrueColor

Tabulka 2: Hloubka pixelu

Většina moderních zobrazovacích zařízení dokáže zobrazit více než 16,8

miliónů barev, což odpovídá 24 bitům na barvu jednoho pixelu. O těchto za-
řízeních se říká, že jsou schopné zobrazovat tzv. pravé barvy (True Color).
True Color je nejdokonalejší z popisovaných režimů a obrázky mohou být re-
prezentovány v jedné ze dvou variant. TrueColor RGB pracuje se třemi bajty
pro každý pixel. TrueColor RGBA má k dispozici čtyři bajty, přičemž čtvrtá
složka (A neboli α) nese informaci o průhlednosti pixelu a nevztahuje se přímo
k barvě.

Témata, do kterých materiál patří