Finanční analýza a plánování - Přednáška 9
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
FINANČNÍ PLÁNOVÁNÍ – ROZPOČTOVÁNÍ je jeden znástrojů finančního řízení.
PLÁNOVÁNÍ – rozhodovací proces zajišťující volbu cílů a stanovení úkolů a prostředků potřebných k jejich dosažení.
PLÁN – výsledek plánovacích činností.
Obsahuje plánové informace, formulující a konkretizující úkoly a určující prostředky a nástroje k dosažení zvolených cílů.
PLÁNOVACÍ SYSTÉM – procesní a strukturní model.
Současně používaná forma procesního modelu plánovacího systému podniku:
1. Úroveň - strategické plánování rozvoje podniku.
(Časový horizont 3 - 5 let.)
2. Úroveň – roční hospodářské plánování podniku.
(Časový horizont 1 rok ).
3. Úroveň - operativní plánování podniku.
(Časový horizont 1 směna – 1 rok).
Předmět našeho zájmu – 1. a 2. úroveň podniku.
Propojení strategie a rozpočtů v sestupné proceduře
Čtyři předcházející kroky usazují rozpočet do procesu strategického plánování, přidělování zdrojů a určování krátkodobých výkonnostních cílů. Většina manažerů uvažuje o rozpočtu jako o nástroji pro posuzování a hodnocení výkonu. Tyto dva procesy – plánování a kontrola – jsou neoddělitelně propojeny: způsob, jak vedoucí pracovníci provádějí revize výkonu, silně ovlivňuje proces určování cílů, tvorbu a výběr iniciativ a vysvětlování výkonnostních deficitů.
Většina společností pracuje s ročním cyklem procesu plánování v pevně stanovených cílech pro následující rok. Některé společnosti se však pokoušejí upravit tento proces tak, aby bylo možné měnit rozhodnutí týkající se přidělování zdrojů a dokonce samotné cíle v průběhu roku v závislosti na měnící se situaci. Tyto společnosti používají systém BSC pro stanovení cílů, aktualizují však předpovědi a cíle prostřednictvím nepřerušované řady strategických hodnocení, která jsou navržena tak, aby umožňovala využít nově vznikající příležitosti a řešit potenciální hrozby.
Operativní rozpočet sestává z předpovědi očekávaných výnosů z prodeje zboží a služeb a očekávaných nákladů na výrobu zboží a poskytování služeb zákazníkům, které vzniknou při efektivním provozu. Operativní rozpočet specifikuje probíhající výdaje na udržení existujících produktů a zákazníků a rovněž výdaje, které během příštího období vzniknou v souvislosti se zaváděním nových produktů a získáním nových zákazníků.
Strategický rozpočet autorizuje iniciativy vyžadované k odstranění plánovacího rozporu mezi požadovaným prudkým vzestupem výkonu a výkonem dosažitelným neustálým zlepšováním a normálním postupem. Strategický rozpočet určuje, jaké nové operace jsou vyžadovány, jaké nové kapacity je třeba vytvořit, jaké nové produkty a služby je třeba zavést, pro jaké nové zákazníky, trhy, aplikace a regiony je třeba zajistit služby a jaké nové spojenecké vztahy a společné podniky je nutné založit.