Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ekonomie 1 Vypracovane_otazky_-_zkouska_2009

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (167.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

B … ∅ podíl salda běžného účtu plat. bilance na nominálním produktu v % Phillipsova křivka: výsledek empirických analýz vývoje mezd a zaměstnanosti GB za posledních 100 let, krátkodobá, dlouhodobá- při zásahu do E nutno počítat s časovým zpožděním Názory na stab. politiku: V rámci monetární politiky upřednostňují keynesiánci regulaci úrok. měr, monetaristé regulaci nabídky peněz. Keynesiánci upředňostňují fiskální politiku před monetární, monetaristé naopak.

17) Mez. obchod a měnová politika

mezinárodní obchod- transakce přes hranice národních ekonomik. Příčiny vzniku mez. obchodu: přírodní a klimatické podmínky- některé země mají monopol přír. a klim. podmínek, možnost realizovat tzv. absolutní výhody- výroba stejného výrobku s nižšími náklady než v jiných zemích, žádná země není schopna v roli výrobce uspokojit své požadavky jako spotřebitele. komparativní výhody (porovnávací)

vnější obchodní a měnová politika VOMP- snaha o odstranění bariér trhu, tržních selhání a zajišťování soc. aspektů, snaha ochránit vlastní domácí firmy. nástroje VOMP- nepřímé- intervence na devizových trzích(CB nakupuje za národní měnu cizí měnu), opatření monetární a fiskální politiky, přímé- kvóty- maximální objem zboží jenž lze za časový úsek dovést do země, clo- daň za dovoz nebo vývoz, vývozní subvence, neviditelné překážky dovozu- regulace licencí opravňujících k dovozu a vývozu. Stupně makroE integrace: pásmo volného obchodu, celní unie, společný trh, hospodářská unie, úplná E integrace.

18)Trh výrobků a služeb (užitečnost, užitek) – chování spotřebitele

cíl spotřebitele- na trhu výrobků a služeb se orientuje na základě svých potřeb a nákladů spojených s daným zbožím či službou

užitečnost- míra uspokojení potřeb spotřebitele -celková užitečnost- celkové uspokojení potřeb spotřebitele z určitého množství zboží či služeb, mezní užitečnost- dodatečné uspokojení ze spotřeby jedné dodatečné jednotky zboží/služby, závislá na intenzitě potřeby a disponibilním množství poptávaného zboží, vychází z GOSSENOÝCH zákonů (1.z. klesající užitečnosti- postupné uspokojování potřeby

2.z. vyrovnání mezních užitečností). užitek: - celkový – max. suma peněz, kterou je spotřebitel ochoten nebo schopen dát na získání určitého množství zboží či služeb, mezní – max. suma peněz, kterou je spotřebitel ochoten nebo schopen dát na získání další dodatečné jednotky zboží. Paradox hodnoty: lidé nejsou ochotni obětovat nic nebo jen velmi malé množství na statky přinášející jim velký celkový užitek (např. voda, vzduch jsou skoro zadarmo, zato diamanty se prodávají za astronomické částky, mají malý celkový užitek)

Rovnováhu spotřebitele na trhu výrobků a služeb můžeme znázornit graficky: Indiferenční analýza a linie příjmů. Indiferenční křivka – mezní výnos substituce. Sklon křivky-mezní výnos substituce.

Témata, do kterých materiál patří