ekonomie 1 Vypracovane_otazky_-_zkouska_2009
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
1) Základní ekonomické pojmy, podstata trhu, tržní mechanismus
ekonomická vzácnost: zahrnuje omezenost zdrojů (půda…) a užitečnost. ekonomické statky (nutno vyrábět) X volný statek – užitečný, a volně dostupný (vzduch) výrobní faktory: primární: práce – lidská, uvědomělá činnost, kterou lze aktivně ovlivnit vybaveností kvalitními nástroji a růstem kvalifikace. půda (přírodní zdroje) – záleží u ní na poloze (stavby), úrodnosti (zemědělství). sekundární: kapitál – statky dlouhodobé (stroje, budovy), krátkodobé (peníze) – meziprodukt,(technologie – zvláštní forma kapitálu, nehmotná)
Alternativní využití VF- co vyrábět a co ne. Můžeme vyrábět vše ale ne vše najednou. HRANICE PRODUK. MOŽ. – vyplývá z omezenosti zdrojů. (neefektivní body, nereálné, efektivní). E systémy – řeší: co vyrábět? jak vyrábět? pro koho vyrábět? ZVYKOVÝ, PŘÍKAZOVÝ, TRŽNÍ, SMÍŠENÝ. Dělba práce: PŘIROZENÁ (m a ž), SPOLEČENSKÁ (formy- kooperace, kombinace, specializace, centralizace koncentrace.
Podstata trhu: Trh je instituce, jejímž prostřednictvím kupující a prodávající určitého zboží vstupují do vzájemných interakcí, aby určili cenu zboží a množství, jenž se nakoupí a prodá. V tržním systému má všechno svou cenu (každé zboží a služba). Tržní E řeší: STRUKTURU VÝR.(kupující volí výr.)KOMBINACI ZDROJŮ(technologie-aby byla co nejl.)ROZDĚLOVÁNÍ DŮCHODŮ(vychází z tržeb). Zboží –1 ze zákl. tržní kategorií. Výrobek určený pro trh k prodeji. Užitečnost zboží je nutnou podmínkou směny. Směnná hodnota- poměr, v jakém jsou jednotl. zboží směnována.(vnější podobou je cena). TYPY TRHŮ: Z hlediska: územního:místní, národní a svět. věcného:trh práce,půdy a kap. statků.Podle druhů zboží na trhu rozlišujeme: dílčí(auta) a celkový. Tržní subjekty: domácnosti (vlastníci VF), podniky(poskytují produkci, najímají práci), stát a zahraničí (žádná E nemůže zůstat izolovaná)
2) Elementy trhu, nabídka, poptávka a faktory které je ovlivňují
nabídka (S): představuje množství statků, které firmy jsou ochotny vyrábět a dodávat na trh při určité ceně a neměnnosti podmínek výroby a organizace trhu. agregátní S – souhrn všech zamýšlených prodejů, individuální S– nabídka 1 výrobce dílčí S– nabídka jediného výrobku od různých výrobců. faktory ovlivňující nabídku: -Vlastní cena, výrobní náklady (změny cen vstupů, nové technologie), ceny alternativních výrobků, organizace trhu (dovozní omezení, cla, tarify), změny výrobních podmínek(změna výrobních podmínek – přírodní vlivy, ...), organizace trhu. Zákon rostoucí nabídky: s rostoucí cenou se zvyšuje nabízené množství zboží.
poptávka (D): představuje množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu. agregátní D – celková poptávka je určena objemem výrobků, které si chtějí kupující koupit. individuální D– poptávka 1 kupující; poptávka po produkci 1 výrobce tržní D – poptávka po jednom druhu výrobku