Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ekonomie 1 Vypracovane_otazky_-_zkouska_2009

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (167.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

1) Základní ekonomické pojmy, podstata trhu, tržní mechanismus

ekonomická vzácnost: zahrnuje omezenost zdrojů (půda…) a užitečnost. ekonomické statky (nutno vyrábět) X volný statek – užitečný, a volně dostupný (vzduch) výrobní faktory: primární: práce – lidská, uvědomělá činnost, kterou lze aktivně ovlivnit vybaveností kvalitními nástroji a růstem kvalifikace. půda (přírodní zdroje) – záleží u ní na poloze (stavby), úrodnosti (zemědělství). sekundární: kapitál – statky dlouhodobé (stroje, budovy), krátkodobé (peníze) – meziprodukt,(technologie – zvláštní forma kapitálu, nehmotná)

Alternativní využití VF- co vyrábět a co ne. Můžeme vyrábět vše ale ne vše najednou. HRANICE PRODUK. MOŽ. – vyplývá z omezenosti zdrojů. (neefektivní body, nereálné, efektivní). E systémy – řeší: co vyrábět? jak vyrábět? pro koho vyrábět? ZVYKOVÝ, PŘÍKAZOVÝ, TRŽNÍ, SMÍŠENÝ. Dělba práce: PŘIROZENÁ (m a ž), SPOLEČENSKÁ (formy- kooperace, kombinace, specializace, centralizace koncentrace.

Podstata trhu: Trh je instituce, jejímž prostřednictvím kupující a prodávající určitého zboží vstupují do vzájemných interakcí, aby určili cenu zboží a množství, jenž se nakoupí a prodá. V tržním systému má všechno svou cenu (každé zboží a služba). Tržní E řeší: STRUKTURU VÝR.(kupující volí výr.)KOMBINACI ZDROJŮ(technologie-aby byla co nejl.)ROZDĚLOVÁNÍ DŮCHODŮ(vychází z tržeb). Zboží –1 ze zákl. tržní kategorií. Výrobek určený pro trh k prodeji. Užitečnost zboží je nutnou podmínkou směny. Směnná hodnota- poměr, v jakém jsou jednotl. zboží směnována.(vnější podobou je cena). TYPY TRHŮ: Z hlediska: územního:místní, národní a svět. věcného:trh práce,půdy a kap. statků.Podle druhů zboží na trhu rozlišujeme: dílčí(auta) a celkový. Tržní subjekty: domácnosti (vlastníci VF), podniky(poskytují produkci, najímají práci), stát a zahraničí (žádná E nemůže zůstat izolovaná)

2) Elementy trhu, nabídka, poptávka a faktory které je ovlivňují

nabídka (S): představuje množství statků, které firmy jsou ochotny vyrábět a dodávat na trh při určité ceně a neměnnosti podmínek výroby a organizace trhu. agregátní S – souhrn všech zamýšlených prodejů, individuální S– nabídka 1 výrobce dílčí S– nabídka jediného výrobku od různých výrobců. faktory ovlivňující nabídku: -Vlastní cena, výrobní náklady (změny cen vstupů, nové technologie), ceny alternativních výrobků, organizace trhu (dovozní omezení, cla, tarify), změny výrobních podmínek(změna výrobních podmínek – přírodní vlivy, ...), organizace trhu. Zákon rostoucí nabídky: s rostoucí cenou se zvyšuje nabízené množství zboží.

poptávka (D): představuje množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu. agregátní D – celková poptávka je určena objemem výrobků, které si chtějí kupující koupit. individuální D– poptávka 1 kupující; poptávka po produkci 1 výrobce tržní D – poptávka po jednom druhu výrobku

Témata, do kterých materiál patří