Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ekonomie 1 Vypracovane_otazky_-_zkouska_2009

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (167.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

zákon klesající poptávky: s rostoucí cenou klesá poptávané množství. Důchodový efekt- důchod kupujících je daný, při nižších cenách můžou kupit více zboží, Substituční efekt- při zvýšené ceně lidé mění strukturu své potřeby.

faktory ovlivňující poptávku: cenové: vlastní cena (posuny), necenové: změny cen substitutu a komplementu (=doplněk: zdražení aut → nižší poptávka po benzinu), změna důchodů (zvýšení mzdy vede ke zvýšení poptávaného množství), změny v populaci (populace roste → roste poptávané množství), změny v preferencích (reklama, informovanost).

3) formování rovnováhy na trhu, cenová elasticita, konkurence

Rovnovážná cena- nabízené množství zboží se rovná poptávanému. Tržní cena:v danou dobu skutečně existuje na trhu(může vysoce převyšovat cenu zboží) PŘEBYTEK: S >D, výrobci chtějí vše prodat-musí snížit cenu, NEDOSTATEK ZBOŽÍ,

Trh neustále inklinuje k rovnovážné ceně a vyrovnávání objemu S a D, stavu rovnováhy však dosahuje vyjímečně.

cenový strop- cena, kterou nesmí nabízející překročit(většinou dochází k nedostatku zboží na trhu) cenový práh-min. cena. Přebytek obchodovaného zboží.

Konkurence-Soutěž, v níž prodejci, kteří si konkurují, předvádějí výrobky za ceny, které určili a snaží se přimět nezávislé kupující k jejich kladnému posouzení a následnému nákupu (tyto výrobky jsou vzájemně zaměnitelné. cenová konkurence- zdánlivě nesmyslné dobrovolné snižování ceny výrobci. necenová konkurence- snaha přilákat zákazníka jinými metodami než cenou(zvyšování kvality, servis,..) - obě tyto formy se prolínají a doplňují

Dokonalá na trhu na němž žádný podnik nedosahuje takové velikosti, aby mohl sám ovlivnit tržní cenu - mnoho prodávajících a kupujících, akce každého účastníka má jen zanedbatelný vliv na ceny na trhu, volný vstup do odvětví

nedokonalá: přinejmenším jeden prodávající je dostatečně veliký nato, aby ovlivnil tržní cenu. monopol – jediný výrobce diferencovaného výrobku, bez soutěže, brání vstupu výrobcům do odvětví, oligopol – pár dominantních výrobců v daném odvětví, malá soutěž, monopson – na trhu pouze jediný kupující, monopolní konkurence: trh jednoho výrobku s mnoha výrobci, na který je volný vstup, podobná dokonalé

formy konkurence: na straně D – při nedostatku zboží na trhu, na straně S – snaha ovládnout trh jednotlivcem

Cenová elasticita (pružnost) D popisuje citlivost změny poptávaného Q na změnu P. Koeficient cenové elasticity (ED)udává, o kolik % se změní Q poptávaného zboží, jestliže se cena změní o 1%. Výpočet ED: % zvýšení(snížení) poptávaného množství / % snížení(zvýšení) ceny.

ED = 1…jednotková elasticita → zvýšení ceny statku o 1% vyvolá snížení poptávaného množství také o 1%

ED < 1…cenově neelastická D → zvýšení ceny statku o 1% vyvolá snížení poptávaného množství o méně než 1%

Témata, do kterých materiál patří