ekonomie 1 Vypracovane_otazky_-_zkouska_2009
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
zákon klesající poptávky: s rostoucí cenou klesá poptávané množství. Důchodový efekt- důchod kupujících je daný, při nižších cenách můžou kupit více zboží, Substituční efekt- při zvýšené ceně lidé mění strukturu své potřeby.
faktory ovlivňující poptávku: cenové: vlastní cena (posuny), necenové: změny cen substitutu a komplementu (=doplněk: zdražení aut → nižší poptávka po benzinu), změna důchodů (zvýšení mzdy vede ke zvýšení poptávaného množství), změny v populaci (populace roste → roste poptávané množství), změny v preferencích (reklama, informovanost).
3) formování rovnováhy na trhu, cenová elasticita, konkurence
Rovnovážná cena- nabízené množství zboží se rovná poptávanému. Tržní cena:v danou dobu skutečně existuje na trhu(může vysoce převyšovat cenu zboží) PŘEBYTEK: S >D, výrobci chtějí vše prodat-musí snížit cenu, NEDOSTATEK ZBOŽÍ,
Trh neustále inklinuje k rovnovážné ceně a vyrovnávání objemu S a D, stavu rovnováhy však dosahuje vyjímečně.
cenový strop- cena, kterou nesmí nabízející překročit(většinou dochází k nedostatku zboží na trhu) cenový práh-min. cena. Přebytek obchodovaného zboží.
Konkurence-Soutěž, v níž prodejci, kteří si konkurují, předvádějí výrobky za ceny, které určili a snaží se přimět nezávislé kupující k jejich kladnému posouzení a následnému nákupu (tyto výrobky jsou vzájemně zaměnitelné. cenová konkurence- zdánlivě nesmyslné dobrovolné snižování ceny výrobci. necenová konkurence- snaha přilákat zákazníka jinými metodami než cenou(zvyšování kvality, servis,..) - obě tyto formy se prolínají a doplňují
Dokonalá na trhu na němž žádný podnik nedosahuje takové velikosti, aby mohl sám ovlivnit tržní cenu - mnoho prodávajících a kupujících, akce každého účastníka má jen zanedbatelný vliv na ceny na trhu, volný vstup do odvětví
nedokonalá: přinejmenším jeden prodávající je dostatečně veliký nato, aby ovlivnil tržní cenu. monopol – jediný výrobce diferencovaného výrobku, bez soutěže, brání vstupu výrobcům do odvětví, oligopol – pár dominantních výrobců v daném odvětví, malá soutěž, monopson – na trhu pouze jediný kupující, monopolní konkurence: trh jednoho výrobku s mnoha výrobci, na který je volný vstup, podobná dokonalé
formy konkurence: na straně D – při nedostatku zboží na trhu, na straně S – snaha ovládnout trh jednotlivcem
Cenová elasticita (pružnost) D popisuje citlivost změny poptávaného Q na změnu P. Koeficient cenové elasticity (ED)udává, o kolik % se změní Q poptávaného zboží, jestliže se cena změní o 1%. Výpočet ED: % zvýšení(snížení) poptávaného množství / % snížení(zvýšení) ceny.
ED = 1…jednotková elasticita → zvýšení ceny statku o 1% vyvolá snížení poptávaného množství také o 1%
ED < 1…cenově neelastická D → zvýšení ceny statku o 1% vyvolá snížení poptávaného množství o méně než 1%