Teorie na zkoušku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zisk
rozdíl mezi celkovými příjmy a náklady
kladný hospodářský výsledek je účetní zisk
zisk podléhá zdanění – teprve po zaplacení daní získáme čistý zisk
čistý ekonomický zisk
rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady
firma v podmínkách dokonalé konkurence
Rovnováha v krátkém období
mezní náklady budou shodné s příjmem
firma zastaví výrobu v bodě, kdy se cena rovná průměrným variabilním nákladům → bod uzavření firmy
všechny firmy dosahují normálního zisku, čistý ekonomický zisk je nulový – bod zvratu (bod vyrovnání nákladů s výnosy)
Vliv změn nákladů a ostatních faktorů na nabídku
růst nákladů posune křivku doleva
technický pokrok posune křivku doprava
ceny vstupů – jejich růst vede k růstu nákladů a posunu křivky doleva; pokles má opačný efekt
nabídku ovlivňují i ceny ostatního zboží
Elasticita nabídky
Cenová elasticita nabídky
měří procentuální změnu nabízeného množství vyvolanou změnou ceny tohoto statku
Faktory ovlivňující cenovou elasticitu nabídky:
možnosti a náklady na skladování
charakter technologie a výrobního procesu
prodlužování časového horizontu
trh výrobních faktorů
trh primárních výrobních FAKTORŮ
Stranu poptávky po faktorech představují firmy, stranu nabídky domácnosti
Firma zaměstná určité množství výrobních faktorů, výsledkem jejich kombinace vznikne určitá výše produkce, kterou nazýváme celkový fyzický produkt
Pokud firma zvýší zaměstnanost jednoho výrobního faktoru o jednotku a nezmění rozsah zapojení ostatních faktorů, dosáhne určitého zvýšení produkce – mění fyzický produkt
Částka, o kterou vzrostou celkové náklady firmy, pokud získá další dodatečnou jednotku výrobního faktoru – mezní náklady výrobního faktoru
trh práce
Určen mimoekonomickými faktory
Mezní náklady
Jsou hodnotou dodatečné jednotky volného času, který byl získán substitucí za práci
Mezní užitek
Dodatečný příjem získaný z dodatečné jednotky práce
Nabídka práce
Je součástí volby spotřebitele, který volí mezi užitkem z volného času a užitkem, který mu přinese práce (možnost nakoupit za mzdu výrobky a služby)
Nabídka práce je závislá na mzdové sazbě a je dána újmou spojenou s obětováním volného času
S rostoucí mzdovou sazbou se mění preference spotřebitelů – pokud je mzdová sazba dostatečně vysoká, mění se preference spotřebitelů ve prospěch volného času → při vysokých cenách práce máme dostatečný příjem na aktivity ve volném čase
Rovnováha na trhu práce
Je dána průsečíkem poptávky a nabídky po práci
V bodě rovnováhy se vytváří rovnovážná mzdová sazba, která je dána mezním příjmem z práce a rovnovážné množství práce
Pokud bude mzdová sazba na trhu nižší, vznikne nedostatek pracovních sil