Makroekonomie - Zápisky z přednášek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
přidáváme-li stejně velké dodatečné dávky variabilního vstupu (např. práce) k pevně danému vstupu (např. půda) bude od určitého bodu množství dodatečného výstupu klesat
traktorista v traktoru orá pole dobu x, když pošleme dva faktory, orají poloviční dobu $\frac{x}{2}$, když pošleme 3, měl by čas být ještě rychlejší, ale ztratí čas organizací práce, klábosením, přestávkami… Čas, o který se zrychlí doba orání pole je mezní produkt – roste do určitého maxima, pak začne klesat
Jsou-li některé výrobní faktory fixní a některé variabilní, dochází od určitého objemu produkce k poklesu mezního produktu variabilního faktoru.
Mezní veličiny
změna celkového výstupu vyvolaná přidanou jednotkou vstupu
matematicky 1. derivace funkce celkové veličiny
mezní produkt variabilního faktoru
Změna (↑↓) celkového produktu vyvolaná změnou vstupu (↑) o další dodatečnou jednotku.
Př: mezní užitek MU, mezní náklady MC, mezní příjem MR
TRH
Alternativní ekonomické systémy
Zvyková ekonomika
Řízena tradicemi (ex: Indie, historický egypt)
Založena na kastách, pevný řád společnosti
Příkazová ekonomika
Direktivní (Čína, Japonsko), centrálně plánovaná (vláda rozhoduje o výrobě a rozdělování, ex: merkantilismus (absolutní monarchie), socialismus)
Tržní ekonomika
Čistá tržní ekonomie neexistuje, vždycky je smíšená
Zásady trhu, řízeno nabídkou a poptávkou
Systém založený na směně, směnné vztahy nabývají podoby smluv
Základní pravidla fungování tržního mechanismu:
DODRŽOVÁNÍ SMLUV
OCHRANA SOUKROMÉHO VLASTNICTVÍ
Základní předpoklad je i motivační faktor, aby lidi vůbec něco dělali
VOLNÝ VSTUP NA TRH
PODMÍNKY DOKONALÉ KONKURENCE
Ideální stav - neexistuje
Absolutně pružná poptávka – výrobci nemůžou určit cenu, množství je jakékoli → vše je průměrné MR = AR
základní předpoklad – existence velkého počtu nabízejících a kupujících.
velký počet firem,
homogenní produkt – identický produkt, o koupi se rozhodujeme pouze na základě ceny (elektřina)
dokonalá informovanost všech kupujících o všech prodávajících a jejich cenách,
nulové náklady kupujících na změnu prodejce (dodavatele)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Princip mezního užitku
poptávka po zboží firmy není horizontální, ale klesající
firmy mají možnost ovlivňovat své ceny
MC - mezní náklady MR - mezní příjem
firmy nevyrábějí s minimálními průměrnými náklady
Smíšená ekonomika
Kombinace předchozích systémů
SELHÁNÍ TRHU = neefektivnost trhu
Monopol
Česká národní banka
Oligopol
Mobilní operátoři, výrobci aut
konkurence mezi několika málo firmami (nejčastěji malá skupina firem produkující diferencovaný produkt)
Monopolistická konkurence
Textilní výrobci – monopol na červená trička, ale ne na trička celkově
velká skupina firem produkující diferencovaný produkt