Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Makroekonomie - Zápisky z přednášek

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.15 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • přidáváme-li stejně velké dodatečné dávky variabilního vstupu (např. práce) k pevně danému vstupu (např. půda) bude od určitého bodu množství dodatečného výstupu klesat

    • traktorista v traktoru orá pole dobu x, když pošleme dva faktory, orají poloviční dobu $\frac{x}{2}$, když pošleme 3, měl by čas být ještě rychlejší, ale ztratí čas organizací práce, klábosením, přestávkami… Čas, o který se zrychlí doba orání pole je mezní produkt – roste do určitého maxima, pak začne klesat

  • Jsou-li některé výrobní faktory fixní a některé variabilní, dochází od určitého objemu produkce k poklesu mezního produktu variabilního faktoru.

  • Mezní veličiny

    • změna celkového výstupu vyvolaná přidanou jednotkou vstupu

    • matematicky 1. derivace funkce celkové veličiny

    • mezní produkt variabilního faktoru

    • Změna (↑↓) celkového produktu vyvolaná změnou vstupu (↑) o další dodatečnou jednotku.

    • Př: mezní užitek MU, mezní náklady MC, mezní příjem MR

  • TRH

    Alternativní ekonomické systémy

    Zvyková ekonomika
    • Řízena tradicemi (ex: Indie, historický egypt)

    • Založena na kastách, pevný řád společnosti

    Příkazová ekonomika
    • Direktivní (Čína, Japonsko), centrálně plánovaná (vláda rozhoduje o výrobě a rozdělování, ex: merkantilismus (absolutní monarchie), socialismus)

    Tržní ekonomika
    • Čistá tržní ekonomie neexistuje, vždycky je smíšená

    • Zásady trhu, řízeno nabídkou a poptávkou

    • Systém založený na směně, směnné vztahy nabývají podoby smluv

    • Základní pravidla fungování tržního mechanismu:

      • DODRŽOVÁNÍ SMLUV

      • OCHRANA SOUKROMÉHO VLASTNICTVÍ

        Základní předpoklad je i motivační faktor, aby lidi vůbec něco dělali

        VOLNÝ VSTUP NA TRH

        PODMÍNKY DOKONALÉ KONKURENCE

    Ideální stav - neexistuje

    Absolutně pružná poptávka – výrobci nemůžou určit cenu, množství je jakékoli → vše je průměrné MR = AR

    základní předpoklad – existence velkého počtu nabízejících a kupujících.

    velký počet firem,

    homogenní produkt – identický produkt, o koupi se rozhodujeme pouze na základě ceny (elektřina)

    dokonalá informovanost všech kupujících o všech prodávajících a jejich cenách,

    nulové náklady kupujících na změnu prodejce (dodavatele)

    NEDOKONALÁ KONKURENCE

    Princip mezního užitku

    poptávka po zboží firmy není horizontální, ale klesající

    firmy mají možnost ovlivňovat své ceny

    MC - mezní náklady MR - mezní příjem

    firmy nevyrábějí s minimálními průměrnými náklady

    Smíšená ekonomika

    Kombinace předchozích systémů

    SELHÁNÍ TRHU = neefektivnost trhu

    Monopol

    Česká národní banka

    Oligopol

    Mobilní operátoři, výrobci aut

    konkurence mezi několika málo firmami (nejčastěji malá skupina firem produkující diferencovaný produkt)

    Monopolistická konkurence

    Textilní výrobci – monopol na červená trička, ale ne na trička celkově

    velká skupina firem produkující diferencovaný produkt

    Témata, do kterých materiál patří