Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Makroekonomie - Zápisky z přednášek

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.15 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

ROVNOVÁHA TRHU (equilibrum)
  • Rovnováha na trhu je taková situace, kdy nevzniká tendence ke změně.

  • Vzniká tehdy, kdy při stanovené ceně nevzniká ani přebytek, ani nedostatek daného zboží.

  • Výrobci nabízejí takové množství zboží při dané ceně, jaké spotřebitelé chtějí koupit

  • Teorie pavučiny

    • dynamický model znázorňující dosahování rovnováhy či prohlubování nerovnováhy na trhu v situaci, kdy na změnu ceny na trhu reaguje nejprve poptávka a až po určité době nabídka. Výrobci tedy reagují na cenu předcházejícího období

CENOVÁ PRUŽNOST NABÍDKY
  • Vztah mezi změnou ceny zboží a změnou nabízeného množství tohoto zboží.

  • Měří se koeficientem cenové pružnosti nabídky


$$\mathbf{E}_{\mathbf{s}}\mathbf{=}\frac{\frac{\mathbf{Q}_{\mathbf{2}}\mathbf{-}\mathbf{Q}_{\mathbf{1}}}{\mathbf{Q}_{\mathbf{2}}\mathbf{+}\mathbf{Q}_{\mathbf{1}}}}{\mathbf{2}}\mathbf{:}\frac{\frac{\mathbf{P}_{\mathbf{2}}\mathbf{-}\mathbf{P}_{\mathbf{1}}}{\mathbf{P}_{\mathbf{2}}\mathbf{+}\mathbf{P}_{\mathbf{1}}}}{\mathbf{2}}$$


$$\mathbf{E}_{\mathbf{s}}\mathbf{=}\frac{\mathbf{\%\ změny\ množství\ nabízeného\ zboží}}{\mathbf{= změny\ cen}}$$

  • Koeficient udává o kolik % se zvýší nebo sníží nabízené množství, pokud se cena zvýší nebo sníží o 1%.

  • Čím více se dostáváme k nule, tím je to méně elastické

  • Řešíme konkrétní úsek, který nás zajímá

  • odlišení různě dlouhých období (první obrázek – nejkratší, poslední – dlouhodobé)

    • význam poptávky při určení rovnovážné ceny

      • největší ve velmi krátkém období

      • nejmenší v dlouhém období

  • S kolmá – absolutně nepružní nabídka – cena se mění pouze poptávkou (ex: umělecké dílo – je pouze jednou)

  • Cena je nezávislá proměnná, množství je závislé

  • Necenové faktory posouvají křivku, cenové faktory se posouvají po křivce

AGREGÁTNÍ POPTÁVKA (AD)
  • AD je součtem poptávky (výdajů) všech ekonomických subjektů (domácností, firem, státu a zahraničních subjektů) po finálním zboží a službách (na všech trzích), v daném čase a cenové úrovni.

  • Ukazuje vztah mezi cenovou hladinou a reálným produktem (HDP), který domácnosti a firmy chtějí nakupovat.

  • Celkové plánované (zamýšlené) výdaje v ekonomice jako celku během daného období.

  • Poptávka všech po určité věci – celková poptávka = součet všech poptávek po všech ekonomických subjektů

  • Jedná se o přeměnu důchodů na spotřební a investiční výdaje.

    • Agregátní výdaje:

AD = C + I + G + X

Kde: C – spotřeba domácností (consumption of households)

I – hrubé investice (gross investment (includes all private sectors)

Když nakoupíme poprvé nějaké nové zboží = čisté investice

Když se zboží (stroj) opotřebovává, musíme do něj investovat na opravu, nebo koupit nový = reinvestice = obnovovací investice

Hrubé investice = obsahují i obnovovací investice. Když je od nich odečteme, získáme čisté i.

Témata, do kterých materiál patří