Makroekonomie - Zápisky z přednášek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ROVNOVÁHA TRHU (equilibrum)
Rovnováha na trhu je taková situace, kdy nevzniká tendence ke změně.
Vzniká tehdy, kdy při stanovené ceně nevzniká ani přebytek, ani nedostatek daného zboží.
Výrobci nabízejí takové množství zboží při dané ceně, jaké spotřebitelé chtějí koupit
Teorie pavučiny
dynamický model znázorňující dosahování rovnováhy či prohlubování nerovnováhy na trhu v situaci, kdy na změnu ceny na trhu reaguje nejprve poptávka a až po určité době nabídka. Výrobci tedy reagují na cenu předcházejícího období
CENOVÁ PRUŽNOST NABÍDKY
Vztah mezi změnou ceny zboží a změnou nabízeného množství tohoto zboží.
Měří se koeficientem cenové pružnosti nabídky
$$\mathbf{E}_{\mathbf{s}}\mathbf{=}\frac{\frac{\mathbf{Q}_{\mathbf{2}}\mathbf{-}\mathbf{Q}_{\mathbf{1}}}{\mathbf{Q}_{\mathbf{2}}\mathbf{+}\mathbf{Q}_{\mathbf{1}}}}{\mathbf{2}}\mathbf{:}\frac{\frac{\mathbf{P}_{\mathbf{2}}\mathbf{-}\mathbf{P}_{\mathbf{1}}}{\mathbf{P}_{\mathbf{2}}\mathbf{+}\mathbf{P}_{\mathbf{1}}}}{\mathbf{2}}$$
$$\mathbf{E}_{\mathbf{s}}\mathbf{=}\frac{\mathbf{\%\ změny\ množství\ nabízeného\ zboží}}{\mathbf{= změny\ cen}}$$
Koeficient udává o kolik % se zvýší nebo sníží nabízené množství, pokud se cena zvýší nebo sníží o 1%.
Čím více se dostáváme k nule, tím je to méně elastické
Řešíme konkrétní úsek, který nás zajímá
odlišení různě dlouhých období (první obrázek – nejkratší, poslední – dlouhodobé)
význam poptávky při určení rovnovážné ceny
největší ve velmi krátkém období
nejmenší v dlouhém období
S kolmá – absolutně nepružní nabídka – cena se mění pouze poptávkou (ex: umělecké dílo – je pouze jednou)
Cena je nezávislá proměnná, množství je závislé
Necenové faktory posouvají křivku, cenové faktory se posouvají po křivce
AGREGÁTNÍ POPTÁVKA (AD)
AD je součtem poptávky (výdajů) všech ekonomických subjektů (domácností, firem, státu a zahraničních subjektů) po finálním zboží a službách (na všech trzích), v daném čase a cenové úrovni.
Ukazuje vztah mezi cenovou hladinou a reálným produktem (HDP), který domácnosti a firmy chtějí nakupovat.
Celkové plánované (zamýšlené) výdaje v ekonomice jako celku během daného období.
Poptávka všech po určité věci – celková poptávka = součet všech poptávek po všech ekonomických subjektů
Jedná se o přeměnu důchodů na spotřební a investiční výdaje.
Agregátní výdaje:
AD = C + I + G + X
Kde: C – spotřeba domácností (consumption of households)
I – hrubé investice (gross investment (includes all private sectors)
Když nakoupíme poprvé nějaké nové zboží = čisté investice
Když se zboží (stroj) opotřebovává, musíme do něj investovat na opravu, nebo koupit nový = reinvestice = obnovovací investice
Hrubé investice = obsahují i obnovovací investice. Když je od nich odečteme, získáme čisté i.