Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Makroekonomie - Zápisky z přednášek

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.15 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Kartelové dohody

Monopson

Jeden kupující = stát

Externality

Arthur Cecil Pigou (1877 – 1959)

efekt přelévání (selhání trhu)

porušení efektivní alokace zdrojů →selhání trhu

není dosahováno společenského blahobytu

řešení pozitivních a negativních externalit - intervence státu do tržního procesu (daně a subvence)

Firmy nebo lidé přenášejí náklady (NEGATIVNÍ externality) nebo přínosy (POZITIVNÍ externality) na jiné subjekty, aniž tyto subjekty dostanou za náklady řádně zaplaceno, anebo aniž za přínos přiměřeně platí.

NEGATIVNÍ externality → soukromé náklady > společenské náklady

Problematika životního prostředí: chemička vypouští sračky do vody, sousedovi chcípnou ryby (chemička ušetří náklady na čištění, rybář zaplatí. Nejčastější subjekt, na který se náklady přelévají je stát.

soukromé náklady - náklady firmy na výrobu statků nebo poskytování služeb

společenské náklady - náklady ostatních ekonomických subjektů

negativní externality = rozdíl mezi společenskými a soukromými náklady firmy (soukromé jsou nižší než společenské)

POZITIVNÍ externality → soukromý užitek < společenský užitek

pozitivní externalita – produkce prospěšná pro společnost

vývoj léků, kamerový systém, včelař a včelky

regulace externalit – legislativa, pokuty, zdanění – pozitivní nebo negativní

Různá typologie trhů

PODLE PŘEDMĚTU OBCHODU

Trh zboží a služeb

Trh finanční

Trh výrobních faktorů

PODLE MÍSTA SMĚNY

Regionální

Národní

Světový (mezinárodní)

PODLE VZTAHU K ZAHRANIČÍ

Otevřený

Uzavřený

Dnes už neexistuje, používá se pro znázornění

Částečně uzavřený

Embarga, clo, kvoty

Z HLEDISKA KONKURENCE

Konkurenční

Monopolní

Oligopolní

Makroekonomie zkoumá ekonomiku jak soustavu agregovaných trhů

Zboží a služeb

Peněz

Práce

Dluhopisů

Měnový

Trhy jsou vyčišťovány prostřednictvím změn cen = všeobecné čištění trhů – dosahování všeobecné rovnováhy

Tržní ekonomika, působení tržních sil

NABÍDKA (supply)
  • Nabídka je množství zboží, které jsou výrobci ochotni vyrobit a prodat za určité ceny.

  • Zákon rostoucí nabídky: S růstem ceny zboží, množství zboží nabízené výrobcem na trhu roste (zákon je podmíněn ziskovým motivem výrobců) Při nezměněných nákladech!

  • Strmost křivky určuje elasticita (jak reagují výrobci na růst ceny)

  • Dělení nabídky

    • AS: celková (agregátní) – všechny nabídky na všech trzích

    • S: individuální (jednoho výrobce)

    • S: tržní (souhrn individuálních nabídek na určitém vymezeném trhu)

  • Křivka nabídky vyjadřuje reakci výrobců na změny cen zboží a říká, jaké množství výrobků a služeb při různých cenách budou výrobci ochotni vyrábět a dodávat na trh.

POPTÁVKA (demand)
  • Poptávka je množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určité ceny.

  • Zákon klesající poptávky vyjadřuje skutečnost, že s růstem ceny poptávané množství zboží a služeb klesá (křivka poptávky klesá). Při nižší ceně nakupujeme víc, ale jakmile cena klesne moc, nenakupujeme, protože je to podezřelé. To platí i u luxusního zboží – jakmile klesne cena, už ho nekupujeme, protože přestává být luxusním.

  • Dělení poptávky:

    • celková(agregátní)

    • individuální (jednoho kupujícího)

    • tržní (souhrn individuálních poptávek na určitém vymezeném trhu)

Témata, do kterých materiál patří