Makroekonomie - Zápisky z přednášek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kartelové dohody
Monopson
Jeden kupující = stát
Externality
Arthur Cecil Pigou (1877 – 1959)
efekt přelévání (selhání trhu)
porušení efektivní alokace zdrojů →selhání trhu
není dosahováno společenského blahobytu
řešení pozitivních a negativních externalit - intervence státu do tržního procesu (daně a subvence)
Firmy nebo lidé přenášejí náklady (NEGATIVNÍ externality) nebo přínosy (POZITIVNÍ externality) na jiné subjekty, aniž tyto subjekty dostanou za náklady řádně zaplaceno, anebo aniž za přínos přiměřeně platí.
NEGATIVNÍ externality → soukromé náklady > společenské náklady
Problematika životního prostředí: chemička vypouští sračky do vody, sousedovi chcípnou ryby (chemička ušetří náklady na čištění, rybář zaplatí. Nejčastější subjekt, na který se náklady přelévají je stát.
soukromé náklady - náklady firmy na výrobu statků nebo poskytování služeb
společenské náklady - náklady ostatních ekonomických subjektů
negativní externality = rozdíl mezi společenskými a soukromými náklady firmy (soukromé jsou nižší než společenské)
POZITIVNÍ externality → soukromý užitek < společenský užitek
pozitivní externalita – produkce prospěšná pro společnost
vývoj léků, kamerový systém, včelař a včelky
regulace externalit – legislativa, pokuty, zdanění – pozitivní nebo negativní
Různá typologie trhů
PODLE PŘEDMĚTU OBCHODU
Trh zboží a služeb
Trh finanční
Trh výrobních faktorů
PODLE MÍSTA SMĚNY
Regionální
Národní
Světový (mezinárodní)
PODLE VZTAHU K ZAHRANIČÍ
Otevřený
Uzavřený
Dnes už neexistuje, používá se pro znázornění
Částečně uzavřený
Embarga, clo, kvoty
Z HLEDISKA KONKURENCE
Konkurenční
Monopolní
Oligopolní
Makroekonomie zkoumá ekonomiku jak soustavu agregovaných trhů
Zboží a služeb
Peněz
Práce
Dluhopisů
Měnový
Trhy jsou vyčišťovány prostřednictvím změn cen = všeobecné čištění trhů – dosahování všeobecné rovnováhy
Tržní ekonomika, působení tržních sil
NABÍDKA (supply)
Nabídka je množství zboží, které jsou výrobci ochotni vyrobit a prodat za určité ceny.
Zákon rostoucí nabídky: S růstem ceny zboží, množství zboží nabízené výrobcem na trhu roste (zákon je podmíněn ziskovým motivem výrobců) Při nezměněných nákladech!
Strmost křivky určuje elasticita (jak reagují výrobci na růst ceny)
Dělení nabídky
AS: celková (agregátní) – všechny nabídky na všech trzích
S: individuální (jednoho výrobce)
S: tržní (souhrn individuálních nabídek na určitém vymezeném trhu)
Křivka nabídky vyjadřuje reakci výrobců na změny cen zboží a říká, jaké množství výrobků a služeb při různých cenách budou výrobci ochotni vyrábět a dodávat na trh.
POPTÁVKA (demand)
Př
Poptávka je množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určité ceny.
Zákon klesající poptávky vyjadřuje skutečnost, že s růstem ceny poptávané množství zboží a služeb klesá (křivka poptávky klesá). Při nižší ceně nakupujeme víc, ale jakmile cena klesne moc, nenakupujeme, protože je to podezřelé. To platí i u luxusního zboží – jakmile klesne cena, už ho nekupujeme, protože přestává být luxusním.
Dělení poptávky:
celková(agregátní)
individuální (jednoho kupujícího)
tržní (souhrn individuálních poptávek na určitém vymezeném trhu)