Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka 12 - Ekonomická teorie

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (70 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

NĚMECKÁ HISTORICKÁ ŠKOLA

  • hlavní ekonomický směr v Německu

  • historické školy existovaly i v jiných státech, ale dominantní postavení získaly pouze v Německu – příčinou byl vysoký zájem a vysoká úroveň vědy historie

  • popisovala různá stádia ekonomického vývoje, historii považovali za jedinečnou a neopakovatelnou

Čtyři stádia vývoje:

  1. předchůdci historismu: Friedrich List – hlavní myšlenky: stádia ekonomického vývoje: „ekonomická historie není náhodnou posloupností jevů, nýbrž probíhá zákonitě v určitých stádiích, kdy předchozí stádium je vždy zdrojem a předpokladem pro stádium následující.“ Teorie nezralého průmyslu – země ve stádiu nezralého průmyslu nemůže uplatňovat politiku volného obchodu vůči zemím ve stádiu průmyslové zralosti. Kdyby otevřela trhy, bylo by domácí zboží vytlačeno silnější konkurencí zahraničního průmyslu

  2. starší německá historická škola: Karel Knies – tvrzení o historické relativnosti ekonomických zákonů a politik; Wilhel Roscher – nejrespektovanější ekonom v Německu, věřil v existenci obecných zákonů ekonomického vývoje

  3. mladší historická škola: Gustav von Schmoller – zabýval se úlohou státu v ekonomice, stát považoval za garanta správného vývoje společnosti a pokládal za nutné zásahy státu do hospodářského a společenského života

  4. nejmladší historická škola: Max Weber – podle něj je kapitalismus výsledkem toho, že se vyvinuli lidé vůdčího podnikatelského ducha, kteří byli průkopníky obchodu a podnikání; Werner Sombart – historický zdroj kapitalistického ducha nalezl v židovství – Židé vynalezli nové nástroje obchodu a finančnictví a svou emigrací přenášeli ducha kapitalismu po světě

KAMERALISMUS

  • název odvozen od slova úřad

  • základem je obchodní bilance a idea silného státu, kdy osvícený panovník prostřednictvím státní správy pečuje o blaho poddaných

Hlavní principy kamerálních věd

  • důraz na populační růst, tři hlediska: mocenské (více lidí = větší armáda a silný stát), fiskální (větší množství daňových poplatníků) a tržní (větší poptávka a tím větší rozsah výroby)

  • zdroj bohatství je výroba – hlavně zemědělská, bohatství neztotožňovali s penězi

  • množství peněz v ekonomice ovlivňuje stav ekonomiky – zvýšení množství peněz v oběhu zlevňuje úvěry

  • obchodní bilance

Hlavní představitelé

Johan von Justi – vyučoval kamerální vědy na univerzitách

Josef von Sonnenfels – profesor na vídeňské univerzitě, vytvořil Sonnefelsovu školu

POSTKEYNESIÁNSTVÍ

  • kladen důraz na Keynesovy teorie

  • usilovali o zkoumání kapitalistické ekonomiky s působením nedokonalé konkurence, s převahou oligopolních struktur, rozvinutými peněžními, úvěrovými a dalšími institucemi

  • východiskem je metodologický realismus – klade důraz na realismus předpokladů, tedy že zkoumání je založeno na zkušenostech, poznatcích a z nich vyvozovaných úsudcích, představitelem je Michal Kalecki, který vypracoval teorii úspor, investic a zaměstnanosti. Jeho ekonomickými přínosy jsou teorie stupně monopolu a teorie růstu pro podmínky socialistické ekonomiky

  • vznik italsko-cambridgeské školy – sestředila se na teorii růstu a rozdělování, hlavní představitelka tzv. antimarginalistické revoluce (zpochybnění teorie mezního užitku a teorie mezní produktivity) je Joan Robinsonová

  • vznik americké školy – američtí postkeynesiánci se zaměřili na rozpracování peněžní teorie J.M.Keynese.

Témata, do kterých materiál patří