Mikroekonomie 2 PMIKP - Varianty testu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
2. Charakterizovat výrobní faktory v krátkém a dlouhém období
kratke – sluzby alespoň jednoho výrobního faktoru, který firma pouziva jsou fixni. V pripade dvou vyrobnich faktoru je to zpravidla kapital. Vlastnosti produkcni funkce v kratkem o. jsou vynosy ovlivnene zmenami pouze jednoho vyr. faktoru.
dlouhe- umožňuje menit jak objem spotřebované práce, tak také kapitalu, prip i jinych toku. Produkcni funkce zustava v puvodni podobe s množinou nezavisle proměnných. V ni se mohou odehrávat zmeny a to objem spotřebovaných vstupu v cele množině roste a proporcialne k tomu rostou i vystupy. Dochází k rustu vynosu z rozsahu vstupu ubytek jednoho se nahrazuje prirustkem druhého. objevuje se vzájemná substituce vstupu.
3. Vztah kriziku (vyhledá, averzní, neutrální) a zakreslit do grafu.
Averze- pozaduje pomerne vysokou pravděpodobnost nejvyssiho mozneho vysledku riskantni alternativy, aby byl alespoň indiferentni k volbe mezi jistou a riskantni alternativou. Je preferovan jisty vysledek před rizikem se s tejnym ocekavanym výsledkem.
vyhledava- ochoten podstoupit nejistotu relativne male pravdepodobnosti nevyssiho mozneho vysledku riskantni alternativy. Konvexni
Lhostejny- je nerozhodny pro volbe mezi jistou a rizikovou alternativou rozhodnuti, pokud je jisty vysledek shodny s ocekavanym výsledkem rizikove alternativy
4. Výnosy z rozsahu, Cobb-Douglasova rovnice
Q=f(K,L)=A*K*L
vynosy z rozsahu se zohledni zavedenim multiplikacni konstanty, která sama o sobe sice vynosy ovlinovat nebude, ale diky dalšímu expo. ciniteli bude způsobovat roustouci vynosy, budeli exponent vetsi nez jedna.
a+b = 1 vynosy z rozsahu jsou konstantni..
zvýšeni objemu pouzivanych vstupu o 1%
- vede k rustu prodikce o vice nez 1% - rostouci vynosy z rozsahu..klesajici, konstantni
5. Jeden příklad na Cournotův model oligopolu. Vypočíst celkový objem výroby toho duopolu apod.
Test ?
uveďte axiomy prefernecí spotřebitele (chce namalovat indiferneční křivky)
uplnost – poradi preferenci je uplne, umoznujeli spotřebiteli seradit všechny mozne kombinace statku a sluzeb
Tranzitivita – preferenci znamou u jedno dvojice statku lze pouzit ke zkoumani preferenci dvojic jinych
nepresyceni – vetsi mnozstvi spotrebovavaneho staku je vždy preferovano před mensim.
je možné aby firma měla při stejné technologii rostoucí výnosy z rossahu, konstantní výnosy z rozsahu a klesající výnosy z rozsahu (možné to je)
zvýšeni objemu pouzivanych vstupu o 1%
- vede k rustu prodikce o vice nez 1% - rostouci vynosy z rozsahu..klesajici, konstantni
firma v dokonalé konkurenci: proč vstupují nové firmy do odvětví, jestliže vědí, že je bude dlouhodobý 0 ekonomický zisk?
pokud firmy v odvetvi realizuji ekonomicky zisk, je to impuls pro prichod rady dalších firem. Tim se vyrobi v odvetvi vetsi objem vystupu, coz se projevi na rustu trzni nabidky . Za jinak neměnných okolnosti dojde k poklesu trzni ceny a zisku firem. Prochod novych firem budepolracovat tak dlouho, dokud trzni cena neklesne na úroven prumernych nakladu a EZ na nulu. Tim firmy mají krátkodobou ztratu a rada se jich rozhodne odvetvi opustit. Tim celkovy vystupo odvetviklesne.Trzni cena poroste. V okamziku, kdy dosahne vyse prumernych nakladu, budou firmy realizovat nulovy EZ a nebudou mit důvod odvetvi upustit.