Otázka 10 - Trh výrobních faktorů
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
10. Trh výrobních faktoru, specifika trhu výrobních faktorů, příjmové a nákladové veličiny – podmínky maximalizace zisku, dokonale konkurenční trh výrobního faktoru, poptávka po výrobním faktoru – DK versus NK, trh práce, trh kapitálu.
Specifika trhu výrobních faktorů
Trh s výrobními faktory je místo, kde se střetává nabídka a poptávka po výrobních faktorech. V roli poptávajícího stojí firmy a v roli nabízejícího domácnosti.
Zaměření na 2 výrobní faktory:
práce
kapitál
Odlišnosti trhů výrobních faktorů ve srovnání s trhy zboží a služeb:
Jiná motivace poptávky (nikoliv uspokojování osobních potřeb, ale maximalizace zisku).
Poptávka je odvozená (od poptávky po finálním statku, na který byl daný faktor využit).
Je zde jiná motivace poptávky než u trhu výrobků a služeb - nikoliv tedy uspokojování osobních potřeb, ale maximalizace zisku.
Vyšší tendence k využívání substituce.
Obchoduje se odlišným způsobem a v daleko větších objemech.
Trhy výrobních faktorů jsou více ovlivňovány politickými vlivy (války, embarga, pakty, atd.).
Podmínky maximalizace zisku
Nutná podmínka - rovnost mezních příjmů z produktu jednoho nebo druhého faktoru a mezních nákladů na jeden nebo druhý faktor:
MRPL = MFCL
MRPK = MFCK
Podmínka druhého řádu – určena zápornými hodnotami druhých parciálních derivací zisku podle práce a podle kapitálu.
Poptávka dokonale konkurenční firmy po práci v krátkém období
Zásoba kapitálu je v krátkém období fixní, na snížení mzdové sazby může firma reagovat pouze jediným způsobem – najme více práce. Firma poptává takové množství práce, při němž se příjem z mezního produktu vyrovná mezním nákladům na práci – mzdě.
MRPL = MFCL = P * MPL = w
Optimální množství práce najímané firmou v krátkém období
Poptávka dokonale konkurenční firmy po práci v dlouhém období
V dlouhé období jsou všechny vstupy variabilní, snížení ceny práce povede k tomu, že firma bude nahrazovat kapitál prací, což dále sníží mezní náklady – toto dovolí další rozšíření výstupu. Efekty změn ceny práce jsou substituční (s posunem po izokvantě směrem k většímu objemu práce a menšímu objemu kapitálu) a produkční (zvýšení produkce s posunem na novou izokvantu).
Poptávka po práci bude tím elastičtější, čím elastičtější bude poptávka po jejím produktu. Jestliže snížení ceny výrazně podnítí růst poptávaného množství po daném výrobku, zvýší se současně poptávka po práci potřebné k jeho výrobě.
Tržní poptávková křivka po výrobku je horizontálním sečtením poptávkových křivek jednotlivých spotřebitelů.
Poptávka nedokonalého konkurenta po práci
Poptávkové křivky těchto firem klesají; jestliže tedy dotyčné firmy najmou dodatečně pracovníky, musí snížit ceny svých výrobků, aby dodatečný výstup prodaly.