Podniková logistika - Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
66. indexu úrovně služeb zákazníkům
s pomocí tří nebo čtyř kritérií určujících úroveň - která se mohou u jednotlivých zákazníků, tržních
segmentů nebo distribučních kanálů lišit - můžeme sledovat, do jaké míry naplňujeme podmínky „perfektní
dodávky“- je dosaženo jenom tehdy, pokud jsou všechna kritéria splněna podle očekávání zákazníka
Příklad se třemi kritickými faktory:
- včasností dodávky
- úplností dodávky
- bezchybností
Každé ze zmíněných tří kritérií musíme přesně definovat a změřit. Modelová kritéria definujeme
následovně:
1. Včasnost dodávky Podíl počtu dodávek uskutečněných během dohodnuté dodací lhůty a počtu všech objednávek.
- počet dodávek včas x 100 / všechny přijaté objednávky
2. Úplnost dodávky Vyjadřuje procento dodávek napoprvé přesně odpovídající objednávkám. Podíl počtu kompletních dodávek
a počtu všech přijatých objednávek.
- počet úplných dodávek x 100 / všechny přijaté objednávky
3. Bezchybnost Kontrola faktur a ostatních obchodních dokumentů se používá jako indikátor správné funkce řízení zakázek
a logistiky. Podíl počtu bezchybně vystavených faktur a počtu všech vystavených faktur.
- bezchybné faktury x 100 / všechny vystavené faktury
Výsledný index obdržíme jako součin vypočtených hodnot.
Analýzu provádíme na úrovni jednotlivých odběratelů,
podle distribučních cest (distribučních center),
podle regionů
nebo na kterékoli jiné vhodné úrovni.
67. Ekonomická funkce logistiky
Logistika není ani nejdůležitější, ani jedinou podnikovou ekonomickou funkcí, ale změny ve výrobě a v
obchodě vyvolávající její rostoucí význam jako integrující průřezové funkce.
Ekonomické funkce:
- návratnost kapitálu v materiálových tocích (doba obratu, Dupontovo schéma, návratnost investic)
- optimální organizační struktury - procesní řízení
- informační otevřenost - rozmach nových nástrojů řízení
nákup, výzkum & vývoj+marketing, technika
Koordinace plánování, provádění a kontroly informačních a materiálových toků.
68 Základní znaky logického přístupu
1. Rozhodujícím článkem logického řetězce je zákazník
2. Středem zájmu je finální produkce ( zakázka )
3. Zaměření na koordinaci, synchronizaci a celkovou optimalizaci všech hmotných a nehmotných procesů,
které předcházejí dodání finálního produktu zákazníkovi z hlediska času, prostoru a hospodárnosti
4. Řešení obsahuje všechny činnosti logistických procesů
5. Řešení zahrnuje všechny články logistických prvků
69. Logistika - základní pojmy