Podniková logistika - Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
59. Globalizace v logistice
- V poslední letech došlo k výrazným změnám v ekonomickém prostředí, často se hovoří o tzv. nové
ekonomice, nebo též digitální popř. síťové ekonomice.
- Tyto změny - v literatuře označované megatrendy, mezi něž patří globalizace, technologický pokrok,
individualizace produktů, integrace zákazníků apod.
- Současná logistika musí zabezpečit toky zboží rychleji, přesněji a kdekoliv na světě. Pozornost se přesouvá
od fyzické optimalizace k informačním tokům a spolupráci mezi partnery v dodavatelské síti. Mezi globálně
působící faktory lze zařadit také elektronické podnikání neboli e-business.
- trend individualizace požadavků (poptávky)
a)potenciál poptávky se tříští - je čím dál tím rozmanitější
b) podmínky dodávek a platební podmínky jsou stále více určovány kupujícím spíše než prodávajícím
Změny v reálné ekonomice vedou k důsledkům v průmyslové organizaci a to:
1) tlak na zvyšování kapacit
2) prodlužování průběžných dob
3) zhoršování spolehlivosti dodržování termínu
60. Životní cyklus výrobku
fáze: zavádění - otazníky
růstu - hvězdy
zralosti - krávy
nasycení - psi
1)Těžiště podnikání: vývoj výrobku, výroba, marketing
Strategie: získat podíl na trhu, počítat se ztrátami
Služby zákazníkům: zlepšit
2)Těžiště podnikání: výroba, marketing, rozmísťování zásob
Strategie: udržet podíl na trhu, udržet dostatečné disponibilní finanční prostředky
Služby zákazníkům: optimalizovat
3)Těžiště podnikání: marketing, rozmísťování zásob, finance
Strategie: udržet podíl na trhu, snižovat náklady, zajistit finanční prostředky
Služby zákazníkům: udržovat, event. diferencovat podle zákazníků (segmentů trhu)
4)Těžiště podnikání: finance
Strategie: vyřadit výrobek, minimalizovat ztráty
Služby zákazníkům: udržovat jen pro vybrané zákazníky (segmenty trhu)
61 Výkony logistiky a jejich měření
- Systém ukazatelů v rámci controllingu logistiky
- Základním požadavkem vstupu do analýzy ukazatelů je vytvoření strukturních a rámcových ukazatelů,
které se vztahují na:
a) rozsah úkolů, které se mají vykonat (objem a struktura výkonů)
b) počet a kapacita nositelů úkolů (pracovníci a kapacita výrobní základny)
c) časový interval sledování nákladů.
Ukazatelé pro vyhodnocování logistických procesů:
- ukazatelé produktivity - pracovních sil a technických zařízení provozu
- ukazatelé hospodárnosti - vyjadřující poměr logistických nákladů k určitým jednotkám výkonu
- ukazatelé kvality - k posouzení stupně dosažení zadaného cíle.
Strukturní a rámcoví ukazatelé
♦ struktura objednávek v %
hodnota objednávek v objednací době do určité fin.výše × 100 / celková hodnota objednávek
♦ počet dodacích položek na jeden dodací list