Podniková logistika - Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Nezávislá poptávka
Závislá poptávka
Udržování údajů
Určování potřeby predikcí,
prognózování
Určování potřeby výpočtem
Pouze množství
Statistická metoda
objednacího okamžiku a
velikosti dávky
Metoda plánování potřeby
dávek
Množství a čas
Metoda časově rozvrženého
objednacího okamžiku
Technika plánování
potřebymateriálu
55. Optimální velikost objednávky Cílem je určení takového množství, které vyhovuje minimu celkových nákladů spojených s objednáváním a
skladováním. Menší objednací množství zvyšuje počet objednávek a tím i objednací náklady, větší
objednací množství zvyšuje náklady na skladování. Pro výpočet optimální velikosti dodávky se používá
Harrisův-Wilsonův vzorec.
Qopt=(2*No*S/Ns)1/2
56. Vysvětlete úkoly logistiky při prodeji výrobků označených z hlediska matice portfolia jako
„hvězdy“
Základní strategická pravidla• Udržet relativní tržní podíl
• Udržení dostatečných pohotových finančních prostředků
Důsledky pro logistiku
• Optimalizace hmotných toků v rámci rozšiřování výrobních kapacit
• Optimalizovat systémy řízení výroby
• Optimalizovat dodavatelské služby a služby zákazníkům
• Optimalizovat nákupní management
• Optimalizovat systém distribuce zboží
57. Materiálové a peněžní toky v logistice opatřování Vztah mezi materiálovým a peněžním tokem se
ujasní, vezmeme-li v úvahu, čím je způsobena značná část peněžního toku - viz obr. Pohyb peněz z podniku
a do něho je možno označit za peněžní tok a penězi se v této souvislosti rozumějí všechny prostředky,
kterými lze platit : hotovost, převody a bankovní zůstatek (za předpokladu, že je k dispozici ihned) a jsou to
tak zvaná likvidní aktiva. Pro podnik je důležitý čistý peněžní tok, proto si objasníme nejdůležitější části, z
nichž se skládá celkový peněžní tok:
⇒ prvotní peněžní tok t.j. tok peněz přímo spojený s prvotními procesy:
1.prvotní příjmy od zákazníků za dodávky zboží či služeb
2.prvotní platby dodavatelům za jimi dodané zboží či služby
3.prvotní platby zaměstnancům a sociálním fondům za vykonanou práci
4.prvotní platby za nákup provozních prostředků (zařízení, strojů, budov ).
⇒ druhotný peněžní tok, je spojen se získáním práva disponovat penězi (majetkem) a je nezbytný k
rozběhnutí prvotních procesů a k udržování jejich chodu a to
5.druhotné platby ve formě dividend nebo úroků za poskytnutí majetku potřebného pro podnik. Sem spadají
také příjmy za poskytnuté úvěry a výdaje týkající se splacení dluhů.
58. Definujte nákupní mix Nákupní marketingový mix obsahuje soubor nástrojů, které má k dispozici nákup k tomu, aby naplnil
strategické cíle firmy.
- Informační a komunikační nákupní mix (informační mix - schopnost vytvořit informační soubory o
vnitřních parametrech podniku a současně i o vnější situaci na trhu zdrojů nákupu, komunikační mix -
schopnost komunikace jak s partnery uvnitř podniku, tak i s disponibilními či již reálnými dodavateli)
- Výrobkový nákupní mix - schopnost fundovaně se účastnit spolurozhodování o nejvýhodnější materiálové
variantě finálního výrobku, o nákladech, prodejnosti a konkurenční schopnosti výrobku
- Cenový mix - schopnost provádět optimální cenovou politiku nejen s ohledem na absolutní cenovou výši,
ale vzhledem na vazby na celkové
- Logistický mix - je provázen rozhodováním o nákupních logistických podmínkách a řešeních následujících
komplexů problémů
- Dodávkový mix, Kontraktační mix, Mix služeb
-dodavatelský mix - schopnost vybrat optimálního dodavatele, což předpokládá dokonalou znalost
dodavatelů
-ekonomické důsledky nákupních rozhodnutí v nákladech a v konečném ekonomickém efektu podniku
(srážky, slevy, platební podmínky)