opt-zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Pomocná proměnná – používáme při tvoření rozšířeného modelu, kdy je připojíme k původnímu modelu do těch rovnic, kde chybí základní proměnné pro výchozí základní řešení
Pomocná účelová funkce – minimalizuje součet pomocných proměnných.
Vlastnosti tzv. rozšířeného lineárního modelu:
a) matice soustavy rovnic obsahuje jednotkovou submatici potřebného typu
b) je možno bezprostředně získat řešení původního modelu
c) řešíme-li rozšířený model podle pomocné účelové funkce, po konečném kroku dospějeme k řešení, v němž se všechny proměnné rovnají nule
DOPRAVNÍ PROBLÉM
Dopravní problém: Problém, kde základním úkolem je rozvést mezi několik odběratelů výrobky z různých míst tak, aby byli uspokojení odběratelé v rámci daných zdrojů a přepravní náklady byly minimální.
Metody pro řešení dopravního problému:
a) simplexová metoda
b) speciální algoritmy např. aproximační metody:
- metoda severozápadního rohu (MSZR)
- metoda indexová vzestupná, sestupná a kombinovaná
- metoda Vogelova aproximační (VAM)
Základní principy všech metod pro řešení dopravního problému:
Simplexová metoda – postup od jednoho základního řešení k druhému
MSZR – začíná se obsazovat pole tabulky od severozápadního rohu, nemusíme se zabývat dopravními náklady, které neovlivní, zda je řešení základní nebo ne
Ostatní aproximační metody – jsou založeny na vyváženosti dopravního problému, např. VAM – postup:
1) stanovíme pro každý řádek a sloupec diferenci mezi nejmenší a druhou nejmenší sazbou
2) vybereme řadu (tj. sloupec nebo řádek) s největší diferencí
3) v této řadě obsadíme největší možnou přepravou pole s nejmenší sazbou
4) řadu s vyčerpanou kapacitou nebo požadavkem vyškrtneme a v dalším postupu s ní nepočítáme
=> opakujeme pořád dokola, dokud nedostaneme výsledek
Rozvrhování výroby – používají se analytické metody (pro malý počet) a logistické (simulace, menší přesnost)
Nevýhoda metody severozápadního rohu – pole se obsazuje bez ohledu na dopravní sazby (nepřesný výsledek – není optimální).
Sedlový bod a jeho použití:
- pole s nejmenší sazbou z hlediska řádku i sloupce
- používáme, jsou-li největší diference stejné u více řad
- mezi několika sedlovými body se rozhodneme pro ten, u něhož je součet řádkové a sloupcové
diferenci největší
- neexistuje-li ani jeden sedlový bod, stanovíme druhé diference
Druhá diference - rozdíl mezi druhou nejmenší sazbou v řadě a mezi nejmenší sazbou v řadě kolmé
Vyrovnaný dopravní problém – souhrn kapacit dodavatelů = souhrn požadavků dodavatelů
Nevyrovnaný dopravní problém - souhrn kapacit se liší od souhrnu požadavků
Řešení nevyrovnaného dopravního problému - přidáme fiktivního dodavatele nebo odběratele, dle aktuální potřeby
Fiktivní odběratel, fiktivní dodavatel: Používáme je, pokud máme nevyrovnaný dopravní problém.