Psychologie - zkouška - 3. varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
informací
Podejte přehled a charakterizujte psychické procesy a stavy a jejich význam v regulaci pracovní činnosti, zdůvodněte jejich význam pro řídící činnost.
1. vnímání – základní informace o okolním světě a o stavu vlastního organismu získává člověk
pomocí smyslových analyzátorů.
2. paměť – je základním předpokladem, úspěšného přizpůsobení organismu. Základní funkcí paměti
je uchovávání zkušeností.
3. myšlení – zprostředkovaný a zobecňující způsob poznávání předmětů a jevů a to na základě
pochopení jejich vzájemných vztahových souvislostí.
4. pozornost – aktuální stupeň aktivity psychických funkcí
5. představivost – jsou více či méně obrazy skutečnosti nebo předmětů, které si člověk může
zpřítomnit ve svém vědomí díky tomu, že je kdysi vnímal.
6. fantazie (obrazotvornost) – člověk má schopnosti vybavovat si předměty, které dosud nidy
nevnímal jejiž obrazy vznikají na základě kombinování a pozměňování různých představ, dojmů,
myšlenek.
Definujte pojem týmová role a uveďte příklady těchto rolí a jaký mají význam.
- Stálý způsob chování člena týmu k ostatním, jeho přístup k řešením problémů, typické postoje při
plnění úkolů
• Vyjadřuje osobní přínos člena týmu pro jeho fungování, základem pro týmovou roli jsou
osobní charakteristiky člověka.
Koordinátor
Myslitel
Vyhledávač zdrojů
Specialista
Týmový pracovník
Formovač
Realizátor
Dokončovatel
Vyhodnocovač
Uveďte faktory ovlivňující zapamatování, vysvětlete je.
motivace, aktuální tělesný a psychický stav jedince, individuální vlastnosti paměti, myšlení,
vnímání,opakování, metoda učení, minulá zkušenost
Uveďte hlavní metody využívané při personálním výběru a charakterizujte je.
Životopisné údaje, výběrový rozhovor, reference, sebehodnocení, testy….
Co je autorita vedoucího pracovníka, charakterizujte ji.
Působení na pracovníky ze strany řídícího pracovníka je determinováno jeho autoritou - mírou
vážnosti, kterou u nich požívá
• Formální autorita – je dána postavením ve firmě
• Neformální (přirozená) - je dána osobnostními vlastnostmi a způsobem jednání
Zisk autority – stabilita v jednání a projevech, rozhodnost, vysoká odbornost, zaujetí pro práci atd.
Uveďte hlavní druhy neverbální komunikace.
Mimika – vyjadřuji radost, strach, smutek, rozčilení atd; mimické výrazy jsou snadno rozpoznatelné
obličejové zóny: čelo, nos, oči, ústa
Pohledy – rozlišujeme několik významných aspektů
délka doby pohledu, počet mrkání, pootevření zornice
Proxemika – komunikace prostřednictvím přiblížení a oddálení
rozlišují se proxemické zóny:
Haptika – komunikace prostřednictvím pracovních doteků
podání ruky
Gesta – používáme nevědomě a automaticky a učíme se jí imitací nejbližších lidí