Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Úvod do praktické žurnalistiky 2

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (718.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

J. J. Rousseau – svrchovanost lidu – základ inspirace pro ústavu USA, Francie, Deklaraci LP

1789: svoboda tisku – expanze titulů (1789-1792)

Obrat od svobody tisku: 1793: Jakobínský teror a cenzura tisku; pokračovalo za Napoleona

19. století: Masová společnost a masový tisk

Penny Press
Masový tisk: obsah a reklama
Prestižní tisk

= vzor seriózního tisku dodnes

nyní např.:

  • FAZ = Frankfurter Allgemeine Zeitung

  • NZZ = Neue Zurcher Zeitung

  • WP / NYT = Washington Post / New York Times

  • HN = Hospodářské noviny

Telegraf a žurnalistika
  • Vynález telegrafu v NY 1837

  • V USA 40. léta: „telegrafizace“ tiskových redakcí (v roce 1843 vynalezen psací stroj, ale aplikován o desetiletí později, ale vydržel v redakcích do 80. let 20. století)

  • Vliv na vznik tiskových agentur: Havas (Paříž), Reuters (Londýn), Associated Press (USA), Wolffova (Berlín)

Paradigmatická změna: konec 19. století

  • Masivní vpád ilustrací a fotografií

  • Nástup významově oslabovaného vyjadřování

(slogany na fotoaparáty Kodak: „Vy zmáčknete knoflík, my uděláme zbytek“)

90. léta: Yellow Press / Yellow Kid Journalism

J. Pulitzer = jako první využil kreslené vtipy (počátek komiksů, comic strips)

Příběh Chlapec z Hoganovy aleje – malý kluk ve žluté noční košili (Yellow Kid) – vžilo se označení Yellow Press pro bulvár

Zavedení titulků = i přes několik sloupců a nádech

V 80. a 90. letech 19. století: růst významu kreslířů (ještě technicky nebylo možné zkřížit tisk a fotografii) viz. obrázek:

Témata, do kterých materiál patří