Úvod do praktické žurnalistiky 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
J. J. Rousseau – svrchovanost lidu – základ inspirace pro ústavu USA, Francie, Deklaraci LP
1789: svoboda tisku – expanze titulů (1789-1792)
Obrat od svobody tisku: 1793: Jakobínský teror a cenzura tisku; pokračovalo za Napoleona
19. století: Masová společnost a masový tisk
Penny Press
Masový tisk: obsah a reklama
Prestižní tisk
= vzor seriózního tisku dodnes
nyní např.:
FAZ = Frankfurter Allgemeine Zeitung
NZZ = Neue Zurcher Zeitung
WP / NYT = Washington Post / New York Times
HN = Hospodářské noviny
Telegraf a žurnalistika
Vynález telegrafu v NY 1837
V USA 40. léta: „telegrafizace“ tiskových redakcí (v roce 1843 vynalezen psací stroj, ale aplikován o desetiletí později, ale vydržel v redakcích do 80. let 20. století)
Vliv na vznik tiskových agentur: Havas (Paříž), Reuters (Londýn), Associated Press (USA), Wolffova (Berlín)
Paradigmatická změna: konec 19. století
Masivní vpád ilustrací a fotografií
Nástup významově oslabovaného vyjadřování
(slogany na fotoaparáty Kodak: „Vy zmáčknete knoflík, my uděláme zbytek“)
90. léta: Yellow Press / Yellow Kid Journalism
J. Pulitzer = jako první využil kreslené vtipy (počátek komiksů, comic strips)
Příběh Chlapec z Hoganovy aleje – malý kluk ve žluté noční košili (Yellow Kid) – vžilo se označení Yellow Press pro bulvár
Zavedení titulků = i přes několik sloupců a nádech
V 80. a 90. letech 19. století: růst významu kreslířů (ještě technicky nebylo možné zkřížit tisk a fotografii) viz. obrázek: