Teorie oše- otázka 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- to vyplývá z osobnostních i individuálně odlišných rysů zaměstnanců, vnějších
pravidel a podmínek, které jejich pracovní jednání ovlivňují
- dále může být vyvolán systematickými a cílevědomě orientovanými aktivitami
řídících pracovníků organizace, kam patří jasná představa o základních
obrysech budoucí organizace, postupná realizace představy do konkrétních
opatření, formování zásad podnikové kultury a její přenos zaměstnancům
- organizační struktura vychází z potřeb organizační činnosti
- jejím výsledkem je návrh struktury organizace, musí respektovat základní
vztah mezi řízením a organizační strukturou, vytváří potřebné předpoklady pro
žádoucí průběh řízení
Druhy organizační struktury:
1) hierarchický model
koncentrace působností a rozhodovacích pravomocí u vyšších stupňů řízení
důraz na vertikální organizační a rozhodovací strukturu
vysoká dělba práce spojená se specializací pracovníků v dílčích oborech formalizace pracovních postupů a oprávnění
Výhody : přesně regulovaná dělba práce, stabilita pracovních vztahů, stálost
systému a kontinuita pracovních postupů a rozhodování, jasně určená
práva a povinnosti zaměstnanců na konkrétních pracovních pozicích,
předpisy vyjádřená formalizace rozhodovacích procesů – zjednodušení
a urychlení rozhodování (především ve standardních situacích)
Nedostatky: nízký stupeň přizpůsobení se měnícím se podmínkám
skutečnostem, vznikají malé, vysoce specializované útvary či úřady,
možné konflikty mezi specialisty na danou problematiku a osobami,
které jsou pověřeny formálním rozhodováním, ztížená mezioborová
a regionální spolupráce, přetížení rozhodovacích orgánů či jedinců,
nebezpečí upřednostňování krátkodobého rozhodování před
komplexním (strategickým) řešením, obtížně dosažitelné je
komplexní řešení problémů
Varianty hierarchického modelu:
1) liniové
- první vývojový typ
- jasně patrná hierarchie, přesně daný vztah nadřízených a podřízených
- jednoznačné kompetence a pravomoci
2) štábní
- mají poradní funkci pro kvalifikované rozhodování
- podpůrná jednotka v organizaci
- pracovníci štábní jednotky jsou specialisté v oboru
3) funkční
- základní forma
- je kladen důraz na odbornost
- efektivní využívání zdrojů, odborný vývoj dovedností, dokonalejší organizace
4) liniově- štábní
- kombinace liniového a funkčního typu
- delegování určitých pravomocí na jednotky se štábním charakterem
- důraz je kladen na komplexní zajištění úkolu
5) maticové
- výchozí je liniově- štábní model doplněn o další týmy
- členové týmu jsou podřízení vedoucímu týmu i odboru
- výhodný model při krátkodobém problému
2) participační model
- pracovníci mají větší prostor pro samostatné jednání
- prosazován kvůly lepšímu využití výkonu pracovníka