Teorie oše- otázka 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2.
a)
Boloňský proces a jeho vliv na vzdělávání v ošetřovatelství.
- boloňský proces je dohoda 47 evropských i mimoevropských států, které chtějí
zvýšit dostupnost, přitažlivost a kvalitu vysokoškolského vzdělávání
- jedním z dílčích cílů bylo podpořit mobilitu studentů a učitelů, sjednotit
vysokoškolské tituly a podpořit tím uznávání vzdělání a zaměstnanost
absolventů
- boloňský proces zahájila BOLOŃSKÁ DEKLARACE z 19.6.1999, původně
za účasti 30 států včetně ČR
- dalších 17 států se připojilo do roku 2011
- mezi poradní členy patří: UNESCO, Rada Evropy, Asociace Evropských
univerzit
- nevznikl z iniciativy EU, ta se školstvím nezabývá
O harmonizaci vysokoškolského vzdělávání se zmiňovala již Sorbonnská
deklarace z 25.5 1998:
- v té ministři vyzvedly vysokoškolské vzdělání pro Evropu, spojení vědy
s výzkumem a nezávislost akademických institucí
- dílčí cíle:
srozumitelný a srovnatelný systém vysokoškolských titulů,
rozdělení studia do dvou (později tří) cyklů,
zavedení jednotného systému kreditů
podporu mobility studentů i učitelů a spolupráce vysokých škol, včetně společných studijních programů,
spolupráce při zajišťování kvality studia.
- struktura studia: většina členských zemí měla zavedený systém čtyř až
šestiletého studia
- konference v Bergenu v roce 2005 definovala žádoucí cílový stav:
1. cyklus (bakalářský) - 180-240 kreditů
2. cyklus (magisterský) - 90-120 kreditů
3. cyklus (doktorský) - není vymezen kredity
- akademický rok odpovídá 60 kreditům, což odpovídá 1500-1800 hodinám
studentovy práce
b)
Mentoring. Vedení adaptačního procesu v klinické ošetřovatelské praxi.
- mentoring je profesionální vztah dvou osob, kdy mentor předává své
zkušenosti a znalosti mentorovanému
- mentorování je proces založen na využívání speciálně vybraných a
vyškolených jedinců, kteří pomáhají přiděleným osobám při jejich vzdělávání
- mentor působí jako průvodce v určité oblasti a pomáhá mentorovanému nalézt
správný směr nebo řešení
- mentorování pomáhá lidem při jejich vzdělávání a rozvoji oproti koučování,
které je přímočarým nástrojem pro zlepšování schopností lidí
- předávání znalostí a zkušeností probíhá v přirozeném prostředí
- mentoring doplňuje formální výcvik tím, že nabízí individuální vedení ze
strany zkušených manažerů
- mentorování hraje důležitou roli v rozvoji lídrů a manažerů
Adaptační proces
- ministerstvo zdravotnictví v roce 2009 vytvořilo metodický pokyn jako návod
doporučeného postupu
- metodický pokyn upravuje realizaci a ukončení adaptačního procesu ve všech
typech zdravotnického zařízení
- upravuje také jednotný postup a rovné podmínky pro absolventy a nově
nastupující do nového pracovního prostředí pro získání odborné způsobilosti