Teorie oše- otázka 6
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
6.
a) Kulturní šok a jeho prevence
- kulturní šok je psychický a sociální otřes způsobený nečekaným a
překvapivým zjištěním při kontaktu jedince, skupiny nebo společnosti s jinou
kulturou
- traumatický proces adaptace
- jsou to pocity ze života v kulturně odlišném prostředí vyvolané interakcí
s podněty se kterými se člověk v novém prostředí setkává
- trvání a intenzita se liší podle kulturních rozdílů a individuálních vlastností
jedince
- podněty přispívající ke vzniku kulturního šoku:
jiná strava, jiné podnebí, rozdílný jazyk, jiné zvyky, obtížnost sociální
interakce
- symptomy kulturního šoku:
nadměrné mytí rukou, obava z konzumace jídla a pití, strach z fyzického
kontaktu, pocit bezmoci, touha po kontaktu s jedinci stejné kultury,
záchvaty vzteku, odmítání se učení novému jazyku, nepřiměřený strach
- fáze kulturního šoku: bývají 4:
fáze nadšení- první kontakt s novou kulturou, je fascinován zvyky, stylem
života, jídlem, jedinec si kulturu idealizuje, trvá několik
týdnů až 6 měsícůfáze frustrace- rozdíly mezi starou a novou kulturou se prohlubují a
způsobují pocit úzkosti, nepřátelský postoj k obyvatelům
hostitelské země, jazyk se stává hlavní bariérou, odlišný je
i postoj těla a tón konverzacefáze obratu- postupné zvykání si na novou kulturu, vytváření nových
stereotypů, zaujímání pozitivního přístupu k hostitelské zemifáze přizpůsobení- plná adaptace na místní tradice, zvyky a kulturu
Prevence:
koníčky, myslet na to dobré, co člověk má, být trpělivý, být konstruktivní, vyhýbat se nepříjemnému prostředí, zařazení pravidelné formy fyzické aktivity, relaxace a meditace, udržování kontaktu s vlastní etnickou skupinou, udržování kontaktu s novou etnickou skupinou, učení se novému jazyku, dobrovolnictví
b) Andragogická didaktika, didaktické zásady v ošetřovatelství
- andragogická didaktika je didaktika vzdělávání dospělých, která se zaměřuje
na učební proces dospělých, činnosti učitele ve výuce dospělých
- vychází z trojdimenzionálního modelu výuky, který je koncipován v oblasti
výuky vysokoškolských studentů a profesního vzdělávání dospělých
- tři základní dimenze modelu:
1) kognitivní dimenze: osvojování vědomostí, znalostí a návyků, koncept učení
a vyučování pomocí výukových metod
konference a semináře
2) pragmatická dimenze: kvalitativní význam, nácvik určitých modelů a vzorců
chování, které vedou k získání profesních standardů,
standardního jednání a chování, které souvisí
s profesní rolí
3) kreativní dimenze: tvůrčí rekonstrukce vědomostí, dovedností a zkušeností,
důležitý je rozvoj zájmu posluchačů o prezentovanou látku
Didaktické zásady:
motivace dospělého k učení- cíl výuky, příjemná a přátelská atmosféra
principy interakce dospělého a lektora- řešení problémů, ovlivňování, hodnocení