Teorie oše- otázka 6
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
princip výběru a organizace vzdělávacího obsahu- potřeby účastníků
princip řízení procesu učení- psychologické zákonitosti učení a specifika
dospělých
c) Kvalita zdravotní péče- hodnocení, indikátory. Program kontinuálního
zlepšování kvality, systémy řízení kvality ve zdravotnictví. Standard, audit
- kvalita je úroveň dokonalosti, shoda s požadavky
- kvalita zdravotní péče se řídí těmito pravidly: splnění určitých požadavků,
požadavky určuje pacient, nároky na zdravotní péči se neustále zvyšují
- na kvalitu péče lze nahlížet třemi pohledy:
z pohledu zdravotníků- léčba, péče, spolupráce v týmu, vyhodnocování
stavu Nz pohledu pacienta- spokojenost, respekt, úcta, empatie
z pohledu výstupu- zlepšení zdravotního stavu nebo kvality života
nemocného
Motivy pro zvyšování kvality:
uspokojení požadavků akreditačních standardů, udržení počtu pacientů, uspět mezi konkurencí, získat odborný personál, dobrá pověst
Faktory ovlivňující kvalitu:
kulturní a sociální prostředí, ekonomika, systém vzdělávání a odměňování, legislativa
Kritéria pro hodnocení:
dekubity, nozokomiální infekce, průměrná doba hospitalizace, komplikace zavádění a používání centrálního žilního katetru
- hodnocení kvality zdravotní péče je stanoveno zákonem 372/2011 Sb
- obecné cíle: trvalé zvyšování kvality a bezpečnosti zdravotních služeb, posílení
důvěry veřejnosti v poskytovatele zdravotních služeb, zlepšení
systému řízení ve zdravotnictví
- systém hodnocení kvality podle 3 kritérií: Donabedian
struktura: vedení, zdroje, pracovníci, organizace péče, vybavení
proces: marketing, informační struktura, styk lékaře s pacientem, léčebné
postupy a metodyvýsledek: analýza, spokojenost pacienta, zlepšování služby
Program kontinuálního zvyšování kvality:
- hodnocení kvality je relativní pojem, lze ji neustále zvyšovat- snaha a
iniciativa vedoucí ke zlepšování a řízení kvality= kontinuální zvyšování
- k trvalému zvyšování se používá manažerský nástroj zvaný Demingův cyklus
PLÁNUJ, DĚLEJ, JEDNEJ, KONTROLUJ
7 základních aspektů vyhodnocování kvality péče:
dostupnost, kvalita, kontinuita, dosažitelnost, úspěšnost, účinnost, přijatelnost
Řízení kvality: základní prvky
stanovení kvalitativních požadavků
určení standardu jakosti
vytvoření programu sledování jakosti
vytvoření zodpovědného postoje k jakosti
vybudování informačního systému kvality
- v řízení kvality dochází k bouřlivému rozvoji nových metodik a prohlubování
zavedených postupů
Metody řízení:
TQM- total quality management
- komplexní metoda, která klade důraz na řízení kvality ve všech dimenzích
života organizace
- založený na zapojení všech členů
- zahrnuje marketing, vedení, inovace, strategie, uspokojení zájmových skupin
Lean management
- druh filosofie, kterou musí organizace přijmout