Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




de2-zk-priprava

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (296.92 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

(zejména florentský kostel Santa Croce) 

FILIPPO BRUNELLESCHI 

− 

italský architekt působící ve Florencii 

− 

experimenty s konstruovanou perspektivou - volně využíval klasické formy a umění 

antické perspektivy 

− 

otcem stylu 'al 'antica', kdy byly bílé stěny rozděleny šedými sloupy, což byla technika 

zcela založená na čistých geometrických proporcích a opakování motivu 

− 

významné stavby 

o

Špitál neviňátek 

 „manifest renesance“, inspirace antikou a toskánským stylem 

nové klasické renesanční principy 

nezvykle vysoké arkádové loggie zdobné i méně podle orientace na 

mužské/ženské 

o

Santa Maria del Fiore 

polygonální kupole obrovských rozměrů (konstrukce na základě 

studia římského Pantheonu) 

• 

z hlediska tektoniky konstrukce ještě gotická 

• 

z hlediska městského urbanismu stavba renesanční 

− 

v pozdním díle se stále více uplatňují přímé vlivy antické architektury vlivem několika 

pobytů (přímá zkušenost s antickým uměním) 

o

stěnu začal pojímat jako hmotu 

o

centrálu začal chápat jako plnohodnotný prostor 

LEONNE BATTISTA ALBERTI 

− 

spisovatel, architekt, matematik, pobýval v exilu v Rakousku 

− 

školen jako humanista (vzděláním právník) 

− 

měl hluboké teoretické zázemí 

o

psal umělecké traktáty – o sochařství, o malířství a architektuře 

o

přesné matematická formulace konstruované perspektivy 

− 

často cestoval - mnoho času strávil např. na dvoře urbinského vévody 

− 

v počátcích své architektonické tvorby se těžko prosazoval 

o

ve Florencii nebyli měšťané na jeho ryze anticky orientovaný styl připraveni a 

preferovali architektonická díla mnohem tradičnější 

− 

používá přímých citací z rejstříku antické architektury (vertikální struktura členění 

vnějšku, motiv triumfálního oblouku) 

− 

ve svém pozdním díle do značné míry předpověděl další vývoj architektury 

Témata, do kterých materiál patří