de2-zk-priprava
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
(zejména florentský kostel Santa Croce)
FILIPPO BRUNELLESCHI
−
italský architekt působící ve Florencii
−
experimenty s konstruovanou perspektivou - volně využíval klasické formy a umění
antické perspektivy
−
otcem stylu 'al 'antica', kdy byly bílé stěny rozděleny šedými sloupy, což byla technika
zcela založená na čistých geometrických proporcích a opakování motivu
−
významné stavby
o
Špitál neviňátek
„manifest renesance“, inspirace antikou a toskánským stylem
nové klasické renesanční principy
nezvykle vysoké arkádové loggie zdobné i méně podle orientace na
mužské/ženské
o
Santa Maria del Fiore
polygonální kupole obrovských rozměrů (konstrukce na základě
studia římského Pantheonu)
•
z hlediska tektoniky konstrukce ještě gotická
•
z hlediska městského urbanismu stavba renesanční
−
v pozdním díle se stále více uplatňují přímé vlivy antické architektury vlivem několika
pobytů (přímá zkušenost s antickým uměním)
o
stěnu začal pojímat jako hmotu
o
centrálu začal chápat jako plnohodnotný prostor
LEONNE BATTISTA ALBERTI
−
spisovatel, architekt, matematik, pobýval v exilu v Rakousku
−
školen jako humanista (vzděláním právník)
−
měl hluboké teoretické zázemí
o
psal umělecké traktáty – o sochařství, o malířství a architektuře
o
přesné matematická formulace konstruované perspektivy
−
často cestoval - mnoho času strávil např. na dvoře urbinského vévody
−
v počátcích své architektonické tvorby se těžko prosazoval
o
ve Florencii nebyli měšťané na jeho ryze anticky orientovaný styl připraveni a
preferovali architektonická díla mnohem tradičnější
−
používá přímých citací z rejstříku antické architektury (vertikální struktura členění
vnějšku, motiv triumfálního oblouku)
−
ve svém pozdním díle do značné míry předpověděl další vývoj architektury