de2-zk-priprava
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
vnímal architekturu jen jako pozadí pro sochy a reliéfy
−
velice přešel k pojetí architektury jako prostorového systému
o
vytvářel některá řešení ryze manýristická
o
systémy, které natrvalo ovlivnily vývoj architektury
Zcela novátorsky sjednotil vertikálami prostor kostela sv. Petra,
vytvořil naprosto nedělitelný prostor náměstí Piazza Di Campidoglio,
v předsíni Biblioteky Laurenziany a poté u kaple Sforzů v S. M.
Maggiore použil zcela nového typu volné tektoniky, která umožnila
vznik radikálního baroku
−
Michelangelo měl řadu napodobitelů a následovníků, hlavně ve Florencii
Sebastiano Serlio
−
Velice důležitá postava pozdní renesance a manýrismu
−
žákem Bramanta a Peruzziho
−
z jeho architektonického díla se dochovalo minimum, vynikl jako teoretik.
o
Vitruvia bral kriticky, svoje poznatky většinou čerpal z přímého studia
architektury římského císařství
o
teoretické stati
klíčová byla „Mimořádná kniha o architektuře“
•
návrhy padesáti portálů
•
stalo se ve střední a severní Evropě základním zdrojem
předloh pro tvorbu architektů v období manýrismu
Giamoco Barozzi da Vignola
−
vyučen v Boloni, zaměřoval antické památky, setkal se Serliem
−
zaměřoval se na popis a zaznamenání antických památek
−
dvorní architekt papeže Julia III., vedoucí huti
−
ve služebách kardinála Alessandra Farnese
o
podle jeho direktiv a direktiv řádu jezuitů vytvořil projekt pro ústřední
jezuitský kostel Del Gesú v Římě
Andrea Palladio
−
narozen v Padově, později přesídlil do Vicenzy, kterou poté pokládal za svoji vlast
−
humanista a filozof, později se dostal ke studiu architektury
−
dostal se do okruhu humanistů, přijal umělecký pseudonym
o
studium antiky v Římě, proměřoval antické stavby