de2-zk-priprava
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vzorem Piazza de Campidoglio od Michelangela
snaha vytvořit zcela jednotný prostor městského interiéru
zapojení stavby kostela jako nedílné součásti této jednoty
•
hlavně ideové důvody
•
praktiky barokního urbanismu obecně
časté využití iluzivních prostředků
ke změnám docházelo již ve vzniklé zástavbě, což nebylo jednoduché
•
Piazza del Popolo
o
vstupní náměstí do Říma
o
návrh Carlo Rainaldi – idea – náměstí se slavnostní
bránou – fasády a kopule kostelů
•
Piazza Navona
o
projekt F. Borromini
o
oválné náměstí, v centru s fontána od G. L. Berniniho
a obelisk, mimo osu centrální kostel St. Agnesse
o
optická iluze – dům s křivkami
•
Piazza di San Pietro
o
projekt L. Bernini, inspirace v renesanci
o
celé náměstí obehnáno kolonádou, v centru obelisk
o
přetváří náměstí barokně - problém s výškou a
šířkou - využití optické iluze, obvodová stěna se
směrem ke kostelnímu průčelí iluzivně snižuje
o
později na osu umístěna a připojena silnice
−
Turín:
o
v Římě urbanizace rostlé městské struktury X
o
v Turíně byl aplikován princip šachovnicově uspořádané uliční sítě
v rámci toho jednotlivá náměstí mají oslavovat zdejší vládnoucí
Savojskou dynastii
•
Piazza di Castello
•
Piazua di San Carlo
−
i v jiných městech dochází k přestavbám urbanismu
−
změny potřeb církve – stavba kostelů vyhovujících požadavkům doby novému vkusu
a misijním aktivitám katolické církve
o
kostely přestavovány a dostavovány, půdorysy zkosené, na půrdorysu kříže
o
sloupořadí v kostelech se províjí všude
o
používání zkosení – zkosené rody
o
vytvoření dynamického detailu v půdoryse, sjednocení
o
základním cílem snaha po maximálním sjednocení vnitřního prostoru