de2-zk-priprava
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Giulio Romano
o
žákem Rafaela, architekt, malíř
dokončoval v Římě množství zakázek Rafaela
o
pracuje v Mantově, již ryze manýristický architekt (vrcholný manýrismus)
časté používání rustiky v malebném a atektonickém smyslu jako
členícího prvku na fasádách
ryze dekorativní pojetí tvarosloví
zvláštní proces proměn jednoho architektonického prvku
atektoničnost (Palazzo del Té)
−
severoitalští architekti M. Sanmicheli a J. Sansovino
o
prošli římským školením, které poznamenalo charakter jejich architektury
M. Sanmichelli
•
benátský architekt a urbanista
•
jeho pojetí je tradičnější než u G. Romana
•
výjimečně se uchyluje k radikálnějšímu pojetí manýrismu
Jacopo Sansovino
•
působil v Římě a ve Florencii
•
stal se dvorním architektem dóžete A. Grittiho v Benátkách
o
inspirace benátskou gotikou a dílem Bramanta
vytvořil zvláštní dekorativistický styl
benátské pozdní renesance
MICHELANGELO BUANARROTI
−
sochař, architekt, malíř, pracoval ve Florencii a Římě
−
zpočátku byly jeho architektonické práce spojeny s Mediceji a Florencií, vstoupil do
služeb papeže Julia I .
o
výzdoba sixtinské kaple
o
hlavním architektem kostela sv. Petra v Římě
sjednotil a zpřehlednil půdorys sv. Petra tím, že zazdil nebo zbořil
řadu bočních prostor, vytvořil plně plastickou obvodovou stěnu a
zesílil pilíře hlavní kupole
Vnější i vnitřní prostor kostela sv. Petra jsou sjednoceny pomocí
vertikál pilastrů vysokého řádu
Dvojplášťová kupole sv. Petra byla inspirovaná kupolí florentského
dómu od Brunel eschiho
−
monotonní tektonický rytmus
−
vytvořil množství děl, která jsou svým způsobem přelomová
−
zpočátku v oblasti architektury pracoval jako sochař
o
záleželo hlavně na plastických kvalitách