de2-zk-priprava
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
půdorys kříže nebo polygonální půdorys
charakter organické architektury
−
přenesl antické řády z pláště do interiéru – propojení exteriéru a interiéru
−
novinka - užívání zlatého řezu
−
stal se dvorním architektem papeže Julia II.
o
prvním velkým projektem byla rekonstrukce a rozšíření papežského paláce
inspirace v antických fórech.
obvodová stěna velmi členěna - patra s daným zdobením
odpovídala řádům
−
kostel sv. Petra v Říme – Bramante hl. architektem
o
pojal kostel jako ryzí centrálu s půdorysem, který vyšel z byzantského typu
kostela na půdorysu vepsaného řeckého kříže, kde roztlakové síly ústřední
kupole měly být zachyceny složitým systémem nižších bočních kupolí
o
po jeho smrti jmenován hlavním architektem Rafael Santi
−
vzniká nový typ centrálního kostela – křížový kostel s kopulí, boční transepty s
valenými klenbami a kazetováním
−
dále docházÍ k zaoblování transeptů
−
vzniku organických tvarů
RAFAEL SANTI
−
malíř a architekt vyučen Bramantem, doporučen na baziliku sv. Petra
−
v jeho tvorbě se objevují řešení s charakterem manýristickým
o
vějířovitě rozvinuté pojetí rustiky, zejména u portálů
o
programová atektoničnost některých architektonických celků
−
předbíhá vývoj architektury, je jedním z velkých novátorů v dějinách architektury
16. POZDNÍ RENESANCE, MANÝRISMUS
−
pozdní renesance kontinuálně rozvíjí antikizující charakter předchozích etap vývoje
renesance, připravuje půdu pro baroko
−
manýrismus je širší stylový fenomén, který zahrnuje díla, u nichž dochází k:
o
programovému zastírání nebo proměně klasické tektoniky
o
zdekorativnění architektonických vazeb
o
projevuje se často až bizarně pojatou přímou inspirací z přírody