de2-zk-priprava
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
Sala terrena má raně barokní rysy díky kontrastu monumentálního měřítka
vzhledem k ostatním fasádám
o
v hlavním sále se raný barok projevuje v použití pilastrů vysokého řádu po
obvodu a v podélné orientaci prostoru
−
V období nejranějšího baroku se u nás objevují stavby, jejichž styl kolísá od
převažujícího vlivu manýrismu (Matyášova brána, nástavec již blízký ranému baroku)
ke zcela neutrálnímu stylu na pomezí pozdní renesance a raného baroku
(Valdštejnský palác), kde raně barokní rysy jsou sotva pozorovatelné, až k jasně
formulovanému raně baroknímu stylu (Michnovský palác, průčelí kostela P. Marie
Vítězné)
CARLO LURAGO
−
první velkou osobností ranného baroku u nás
−
ze severní Itálie, vyškolen v duchu pozdní renesance
o
přestavba kostela sv. Salvátora v Klementinu
první zakázka u nás
nad křížením vestavěna lehká oktogonální kupole s dřevěnou
konstrukcí a empory v presbytáři, transeptu a nad vedlejšími loděmi
západní trakt – objevuje se zde pro náš raný barok typická
monumentalita spojená s užitím vysokého řádu.
novátorské je užití arkádového portiku typu antického triumfálního
oblouku před průčelím kostela
o
Kostel sv. Ignáce, Nové Město, Praha
v interiéru cítíme snahu po vyšší formě jednoty architektury
•
empory včleněny do kladí
hlavní loď široká, vedlejší loď úzská
boční kaple pojaty jako samostatné centrály
GIOVANNI DOMENICO ORSI
−
italský architekt, zprvu pod vedením Luraga
o
Jezuitská kolej v Kutné Hoře
příklad raně barokního členění dlouhého průčelí pomocí pilastrů
vysokého řádu
rámování celku pomocí věží s báněmi a skosenými nárožími
o
profesní dům na Malé straně
oproštěný charakter fasád dán instrukcemi generalátu jezuitského