de2-zk-priprava
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
období pozdního baroku v Turíně
o
Filippo Juvarrá
žák C. Fontany v Římě
v Turíně jako dvorský architekt
•
autor náročných scénických výprav
•
urbanistické ztvárnění celé čtvrti Turína
•
ednotlivé paláce a kostely
po svém úspěchu v Itáli pracuje v Londýně, Portugalsku a Španělsku,
kde nakonec při realizaci královského paláce v Madridu zemřel
Kostel La Superga, Turín
•
vychází z praktik římského baroku
•
monumentalita a scénické propojení s prostorem vychází z
díla Berniniho
•
jednotlivé detaily z díla Borrominiho.
•
nové je z hlediska scénického účinku zdůraznění velikosti
tamburu a výšky věží
Lovecký zámek Stupinigi u Turína
•
mnohotvárně rozvinutý souměrný půdorys, jehož většinu
tvoří nízká hospodářská stavení
•
celek graduje v jeho významovém středu, kde se nachází
hlavní sál na oválném půdoryse
•
v interiéru hlavního sálu se po obvodu nacházejí empory
•
na tento sál v kosých úhlech navazují další čtyři taneční sály
o
Bernardo Vittone
druhým významným architektem Turína
studoval v Římě
navazuje na dílo Juvarry, ale také G. Guariniho
21. ČESKÉ BAROKO
−
složité náboženské podnebí, nebyl uznán arcibiskup
−
husitské války – stavovské povstání x Křesťanské šlechtě
−
rozvoj po 30. válce – nedostatek financí
−
počátek baroku u nás je spojen s architekty na dvoře císaře Rudolfa II. a jejich stylem
na pomezí pozdní renesance, manýrismu a baroku
−
Andree Spezza – Valdštejný palác
o
raně barokní rysy na hlavní fasádě v podobě prolínání portálu do vyšších
pater a raně barokních nadokenních štítků
o
na hlavním nádvoří raně barokní plasticita fasád