de2-zk-priprava
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
dosaženo různými prostředky:
•
Pietro da Cortona použitím půdorysu řeckého kříže s rameny
ukončenými obloukem a obvodovou stěnou s nepřetržitým
sloupořadím
•
Bernini použil půdorysu příčně položeného oválu
•
C. Rainaldi pomocí průhledu kostelem, který je lemován
sloupovými edikulami
průčelí se buď sjednocovalo s urbanistickým prostorem nebo na sebe
upoutávalo dynamikou anebo tvořilo výtvarnou jednotu s interiérem
FRANCESCO BORROMINI
−
krok směrem k dynamickému pojetí barokní architektury
−
začal svoji architektonickou dráhu jako člen svatopetrské huti
−
spolupracoval poté s Berninim na baldachýnu pod kupolí kostela sv. Petra.
−
jeho samostatná tvorba je zcela originální
o
maximálně sjednocuje vnitřní prostor
spojení podélného oválu a dvou hlubších a dvou mělčích nik, které
vytvářejí jakousi nedělitelnou figuru, jindy použil u pravoúhlého
prostoru skosení koutů
•
fasáda kostela S.Carlino je dokladem pozdního Borrominiho
díla a měla díky své dynamice obrovský vliv v dalším vývoji
barokní architektury
půdorys kostela S. Ivo vytvořil prolnutím dvou půdorysných obrazců
v jeden celek a tento půdorys prolíná celou výškou prostoru
jinde použil ve vertikále kontrastu
jeho dílo bylo ve své době považováno za výstřední a
„efemérní“(neurčité)
GUARINO GUARINI
−
jeho stavební aktivita dělá z Turína druhé nejdůležitější město italského baroku
−
dílo Borrominiho poznal v Římě jako novic a navázal bezprostředně na jeho tvorbu,
kterou chtěl rozvést do ještě složitějších prvků
−
jako hlavní řádový architekt procestoval Evropu
o
navrhl řádové kostely v Nizze, Lisabonu, Paříži, Vicenze, Praze a dalších
−
z jeho díla dochovalo minimum, většinu známe z grafických listů