de2a-poznamky-z-prednasek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
dynamická uliční fasáda: konkávní prohnutí, bohaté typy oken (sloupy nesou archivolty arkád)
CAPELLA DEI RE MAGI (Řím): součást Palazzo di Propaganda
malá kaple, vzdutá samonosná klenba nesená žebry (síťová klenba – gotika)
PALAZZO CARIGNANO (Turín, 1679 – 1685): GG
CA PESARO (Benátky, 1652 – 1659): Baldassare Longhena
benátský barokní palác čerpající z renesančních tradic
zdůraznění plasticity (architektonické i sochařské prostředky)
ČESKÁ BAROKNÍ ARCHITEKTURA
náboženská radikalizace, dvůr Rudolfa II.
u nás až po skončení 30leté války!!! (náznaky během ní, ale nebyly peníze na nové stavby) – zpoždění
zpočátku stavby vycházejí z renesančních tradic (+ kombinace s manýrismem)
Klementinum: druhá polovina 16. století (jezuité) – kostel sv. Salvatora a Vlašská kaple
VLAŠSKÁ KAPLE (Klementinum, do 1595): G. Mascarino
oválná kaple – pokrokový typ (neobjevuje se v Itálii)
barokizace: štukatura a barevná freska
KOSTEL NEJSVĚTĚJŠÍ TROJICE (Malá Strana, 1611 – 1613): G. M. Filippi
1622: kostel P. Marie Vítězné
přestavba: změna orientace, jednolodní kostel s postranními výklenky
KOSTEL NANEBEVZETÍ P. MARIE (Stará Boleslav, 1612 – 1614): G. M. Filippi, J. Vaccani
první raně barokní poutní kostel u nás
VALDŠTEJNSKÝ PALÁC (Malá Strana, 1623 – 1630): Andrea Spezza, Niccoló Sebregondi
hlavní sál (rytířský): fresky a štukatury (B. Baccio di Bianco), pilastry vysokého řádu po obvodu
raně barokní rysy: fasáda (prolínání portálů do vyšších pater a nadokenních štítků)
hlavní nádvoří: raně barokní plasticita fasád, sloupové edikuly
Sala terrena (G. Pieroni): kontrast monumentálního měřítka vzhledem k ostatním fasádám