de2a-poznamky-z-prednasek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
domy na náměstí na půdorysu původního cirku
F. Borromini: urbanizace prostoru – dvě kampanily a kupole
kostel S. Agnese (mimo osu)
PIAZZA DI S. MARIA DELLA PACE (1656): Pietro da Cortona (také průčelí kostela - manýrismus)
papež Alexandr VII. – výraz proseb za milosrdenství a mír
malý prostor
PIAZZA DI S. PIETRO (Řím, 1657): G. L. Bernini
projekt pro papeže Alexandra VII.
iluze prostoru: průčelí co nejblíže středu náměstí (antiperspektiva spojovacího prostoru)
kontrast se složitou sítí ulic ve Vatikánu
sochy na balustrádě sloupořadí: sochy sv. papežů
toskánské sloupy, středoitalský kámen - travertin
PIAZZA DI CASTELLO (Turín): Ascanio Vitozzi
královský palác v centru: čestný dvůr před palácem (dělicí arkáda)
PIAZZA DI S. CARLO (Turín, po 1621): Carlo di Castellamonte
socha panovníka, vliv Francie (francouzská okna)
princip šachovnicové zástavby
KOSTEL DEL GESÚ (Řím, po 1573): Vignola
typický architektonický typ kostela: propojení s vnějším prostorem
KOSTEL MADONNA DEI MONTI (Řím, 1580): Giacomo della Porta
KOSTEL S. SUSANNA (Řím, 1597 – 1603): Carlo Maderno
KOSTEL SV. PETRA (Řím): potřeba prodloužení kostela a úprava typu kostela (Carlo Maderna)
trojlodí navazující na základní linie centrálního prostoru
nová fasáda kostela (vypsání soutěže), přiblížení k náměstí
málo osvětleno: pouze malká okna, nedostatek denního osvětlení
valená klenba s plastickým kazetováním
špatný statický stav kampanily
výklenky: hra se stíny (zdůraznění vertikály)
KOSTEL SANTI LUCA E MARTINA (1635 – 1650): Pietro da Cortona