de2a-poznamky-z-prednasek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
kostel římského cechu malířů
renesanční půdorys řeckého kříže
sloupořadí s kladím v přízemní zóně (zaoblení koutů, zkosení v místě pilířů) – plynulost prostoru
KOSTEL S. ANDREA AL QUIRINALE (1658 – 1670): G. L. Bernini
půdorys příčně položeného oválu
zdůraznění kratší podélné osy
lucerna: přirozené osvětlení oltáře
snaha o propojení s vnější uliční sítí (půlkruhový vstupní portikus, půlkruhové schodiště)
pilastrová edikula na průčelí (dva pilastry, kladí, trojúhelný štít)
okna v tamburu kupole: osvětlení interiéru
KOSTEL S. MARIA IN CAMPITELLI (1656 – 1665): Carlo Rainaldi
důležitý římský poutní kostel (zázračná socha Panny Marie)
sakrální stavby: maximální sjednocení vnitřního prostoru
Pietro da Cortona: půdorys řeckého kříže s obloukovými rameny a stěnou se sloupořadím
Gian Lorenzo Bernini: půdorys příčné položeného oválu
Carlo Rainaldi: průhled kostelem lemovaný sloupovými edikulami
průčelí: sjednocení s urbanistickým prostorem, upoutání dynamikou, výtvarná jednota s interiérem
Francesco Borromini: dynamické pojetí barokní architektury (svatopetrská huť – Maderna)
originální vlastní tvorba
KOSTEL S. CARLO ALLE QUATTRO FONTANE (1635 – 1636): FB
arkádové nádvoří: zkosení rohů
půdorys řeckého kříže
půlkruhové niky (zdůraznění osy): kazetování
kazetování v kupoli: střídání motivů křížů a polygonů
křižovatka vedle kostela: urbanistická návaznost
CASA E ORATORIO DEI FILIPPINI (po 1642): kněží
dynamická fasáda, uvnitř pilastry vysokého řádu
KOSTEL S. MARIA DEI SETTE DOLORI ( po 1642): exteriér a interiér – efekt pulzování