de2a-poznamky-z-prednasek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Giovanni Domenico Orsi:
JEZUITSKÁ KOLEJ (Kutná Hora, 2/2 17. stol.): GDO
raně barokní členění dlouhého průčelí – pilastry vysokého řádu
rámování celku – mohutné věže s báněmi a skoseným nárožím (původně i třetí věž uprostřed)
KOLOVRATSKÝ PALÁC (Staré Město, po 1672): GDO, příklad raného vídeňského baroka
členění pomocí tzv. vpadlých polí
PROFESNÍ DŮM JEZUITŮ (Malá Strana, 1672 – 1679): GDO, dokončil Francesco Lurago
zjednodušené fasády dle instrukcí řádu
Franceso Caratti:
ČERNÍNSKÝ PALÁC (Hradčany, 2/2 17. stol.): FC, stavitelé A. Leuthner a A. Lurago, P. Janák
dvorní fasády: členění pomocí vpadlých polí (inspirace vídeňskou raně barokní architekturou)
velký trojlodní vestibul
KOSTEL SV. JIŘÍ NA PRAŽSKÉM HRADĚ (kolem 1670): FC
Antonio Porta: raně barokní styl
členění fasád: pilastry vysokého řádu, vpadlá pole
zámky: dispozice s ústředním uzavřeným nádvořím (arkády)
ZÁMEK V ROUDNICI (1668 – 1684): AP
ZÁMEK LIBOCHOVICE (1683 – 1689): AP
Jean Baptiste Mathey: francouzský architekt, přelomové dílo
vyspělé římské baroko: více klasicistní než FB a GG
použití nových prvků: lezénové rámce, rizality přes celou výšku výšku stavby, střešní pavilon
otevřený půdorys s důrazem na centrální prostor, snaha o maximální sjednocení prostoru
sjednocení vnitřního prostoru: dvojnásobný řecký kříž
sjednocení vnějšího prostoru: pilastry, převýšená atika
ARCIBISKUPSKÝ PALÁC (Praha, 1675): JBM, rekonstrukce J. J. Wirch
střešní pavilon
ZÁMEK V TRÓJI (Praha, 1679 – 1691): JBM, pro V. V. ze Šternberka, fresky A. + I. Godynové